1. מהן הפרשיות הכתובות במזוזה?
א. ‘שמע’, ‘קדש לי כל בכור’, ‘והיה כי יביאך’.
ב. ‘שמע’, ‘והיה אם שמוע’.
ג. ‘קדש לי כל בכור’, ‘והיה כי יביאך’.
ד. ‘שמע’, ‘והיה אם שמוע’, ‘ויאמר’.
2. איזו הלכה נלמדת מהמילה ‘ובשעריך’?
א. רק ערים יהודיות חייבות במזוזה (שערים שלך).
ב. רק ערים בארץ ישראל חייבות במזוזה.
ג. רק ערים המוקפות חומה חייבות במזוזה.
ד. רק שערים חייבים במזוזה (ולא חדרים).
3. איזה מהחדרים פטור ממזוזה בגלל חוסר כבוד?
א. שירותים ואמבטיה.
ב. חדר שמחליפים בו בגדים.
ג. חדר שקטן מ-16 אמות רבועות.
ד. תשובות א ו-ב נכונות.
4. כיצד יש לעטוף מזוזה?
א. בכיסוי אחד שקוף ובכיסוי אחד אטום.
ב. בשני כיסויים אטומים.
ג. בחדר שמתלבשים בו – בשני כיסויים שאחד מהם – אטום, בשאר החדרים – בכיסוי אחד אטום.
ד. בחדר שמתלבשים בו – בשני כיסויים שאחד מהם – אטום, בשאר החדרים – בכיסוי אחד שקוף.
5. מי שיש לו רק מזוזה אחת, היכן יקבע אותה (עד שישיג עוד מזוזות)?
א. בבית הכנסת (מקדש מעט).
ב. בבית המדרש (לומדים בו תורה).
ג. בביתו (“בביתך”).
ד. בשער העיר / החצר (“בשעריך”).
6. להלכה, האם יש לקבוע מזוזה בבית מדרש?
א. כן.
ב. לא.
ג. נוהגים לקבוע, אולם אין לברך על הקביעה.
ד. מברך אך לא קובע את המזוזה.
7. האם יש לברך על קביעת מזוזה בפתח חנות?
א. כן.
ב. לא.
ג. לכתחילה לא, אך יש למברך על מי לסמוך.
ד. לכתחילה כן, אך לנמנע מלברך יש על מי לסמוך.
8. באיזה אופן יש לקבוע את המזוזה?
א. ניצבת, אנכית.
ב. בשכיבה, מאוזנת.
ג. באלכסון.
ד. למנהג הספרדים במאונך ולמנהג האשכנזים באלכסון.
9. כיצד ינהג אדם שנתקע בלי כל מזוזה בביתו?
א. יקרא ק”ש על המיטה בכוונה יתירה כדי לשמרו מן המזיקים.
ב. יישן בבית אחר.
ג. יעשה כל מאמץ אפשרי לישון בבית עם מזוזה, ובלית ברירה רשאי באופן זמני לישון בביתו.
ד. יסמוך על ‘היתר מכירה’ שמכר בפסח את ביתו לגוי ולא צריך לקבוע מזוזה.
10. האם השוכר בית צריך לקבוע מזוזה?
א. לא.
ב. רק אם שוכר ל-30 יום או יותר.
ג. בארץ אם שוכר ל-30 יום ובחו”ל אם שוכר ל-12 חודש.
ד. בארץ מחויב מיד ובחו”ל רק אם שוכר ל-30 יום או יותר.
11. מי צריך לקבוע מזוזות בחדרי מלון?
א. האורח מרגע בהיכנסו לחדר.
ב. כל אורח מחויב לחדרו, ובעל המלון פטור.
ג. זו חובה של בעל המלון אך לא של האורחים.
ד. בעל המלון חייב תמיד, ואורח לאחר 30 יום.
12. מהו גודל החדר / בית החייבים במזוזה?
א. לפחות בשטח 16 אמות רבועות.
ב. שמידותיו לפחות 4 אמות אורך על 4 אמות רוחב.
ג. הרמב”ם סובר – ב, והרא”ש סובר – א.
ד. הרמב”ם סובר – א, והרא”ש סובר – ב.
13. להלכה, האם יש לקבוע מזוזה בחדר שמידותיו 3 אמות על 12 אמות?
א. כן.
ב. לא.
ג. כן בלי ברכה.
ד. רק מברכים אך לא קובעים מזוזה.
14. איזה מבין הפתחים הבאים חייב במזוזה? (טפח = 48 ס”מ).
א. פתח בגובה 70 ס”מ.
ב. פתח ברוחב 70 ס”מ.
ג. פתח היורד למרתף באורך 70 ס”מ.
ד. פתח היורד למרתף ברוחב 70 ס”מ.
15. מיכל הזמינה את אבישג לחנוכת הבית וכבדה אותה בקביעת מזוזה בסלון, אח”כ קבעה מיכל מזוזה בחדר השינה. מה תברך כל אחת מהן?
א. מיכל תברך “לקבוע מזוזה” ואבישג תברך “על קביעת מזוזה”.
ב. מיכל תברך “על קביעת מזוזה” ואבישג תברך “לקבוע מזוזה”.
ג. אבישג תברך “לקבוע מזוזה” ומיכל פטורה כי כבר ברכו בבית.
ד. אבישג לא תברך כי היא אורחת ומיכל תברך “לקבוע מזוזה”.
16. באיזו תדירות יש לבדוק מזוזות?
א. מזוזות בבית פרטי – כל שלוש שנים וחצי, ובמוסד ציבורי – כל 25 שנה.
ב. פרטיות – כל שנה, ציבוריות – כל 7 שנים.
ג. פרטיות – כל 7 שנים, ציבוריות – פעם ביובל.
ד. בכל פעם שעוברים דירה או מרחיבים את הבית.
17. האם יש לברך שוב על קביעת המזוזה אחר בדיקתה?
א. אם הוסרה לכמה שעות ודאי שיש לברך.
ב. אם מחליף את מקום המזוזות יכול לברך.
ג. בכל מקרה אין לברך.
ד. תשובות א ו-ב נכונות.
18. כיצד יש לקבוע מזוזה?
א. במסמרים – אסור.
ב. בסלוטייפ – מצווה מן המובחר.
ג. בחציבה בעומק של לפחות טפח וחצי.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
19. באיזה אופן מותר לאדם שעובר דירה לקחת איתו את המזוזות?
א. אם הדייר הבא אינו שומר תורה ומצוות ומצהיר שאינו מעוניין בהן.
ב. אם הדייר הבא הוא גוי.
ג. אם כשנכנס לבית לא היו מזוזות והוא קנה אותן מכספו.
ד. אם אלו מזוזות מהודרות.
היכן במשקוף צריך לקבוע את המזוזה? סמני תשובה שאין בה טעות.
א. בצד ימין כשנכנסים, בטפח העליון של המשקוף.
ב. בצד שמאל כשנכנסים, בטפח העליון של המשקוף.
ג. לא משנה באיזה צד, העיקר בשליש העליון.
ד. מתחילת השליש העליון אך לא בטפח העליון ביותר.
מזוזה – שאלות אמריקאיות
ספטמבר 10, 2017