הכנסת אורחים, הלכות שמירת הנפש, נהיגה זהירה ותפילת הדרך – שאלות אמריקאיות

ספטמבר 10, 2017

הכנסת אורחים

1. באיזו ברכה מיוחדת התברכו אברהם אבינו והורי הבעש”ט בעקבות הכנסת אורחים?
א. זכו אריכות ימים
ב. זכו לילדים.
ג. זכו לראות מלאכים.
ד. כל התשובות נכונות.
2. מהי ‘קופה’ ומהו ‘תמחוי’?
א. קופה – לפרנסת העניים המקומיים, תמחוי – לעניים אורחים.
ב. קופה למתן הוצאות לשבוע שלם, תמחוי להוצאות יומיות.
ג. קופה מספקת לינה ותמחוי מספק מזון.
ד. תשובות א ו-ב נכונות.
3. האם יכולים בני העיר לכפות השתתפות בהוצאות הקופה והתמחוי גם על מי שלא מעוניין להשתתף?
א. יכולים עד ‘שְווה-פרוטה’.
ב. לדעת הש”ך יכולים ולדעת אה”ח לא יכולים.
ג. כן.
ד. לא.
4. כיצד מסתיימת מצוות הכנסת אורחים?
א. לכבד את האורח בזימון.
ב. להחליף כתובות אימייל (ואם הוא משתמש ב-walla צריך להסביר לו את חומרת הדבר).
ג. ליווי האורח לפחות 4 אמות.
ד. נפנוף לשלום וחיוך מעומק הלב.
5. מה המשמעות ההלכתית של נסיעה במהירות הגבוהה מהמהירות המותרת?
א. הסתכנות בקנס – חסה תורה על ממונם של ישראל.
ב. בל תשחית – צריכת הדלק מוגברת.
ג. איסור דאורייתא.
ד. איסור דרבנן.
6. מה לומדים מן הפסוק: “ועשית מעקה לגגך ולא תשים דמים בביתך”? סמני שתי תשובות.
א. יש מצוות עשה לעשות אמצעי בטיחות (לדוג’: מעקה).
ב. יש איסור להתעלם מתופעות מסכנות.
ג. מדרגות פטורות ממעקה (רק גג).
ד. רק גג פרטי חייב במעקה, אבל גג של מוסד ציבורי (ביכנ”ס / אולפנא) פטור ממעקה.
7. איזה איסור נוסף מבצע הנוהג ברכב צבאי שלא כחוק?
א. בל תשחית.
ב. חילול ה’.
ג. ביטול מצוות ה’: “ובחרת בחיים”.
ד. גזל.
8. האם יש מצווה לומר תוכחה גם כשנראה שהיא לא תועיל?
א. על נהיגה מהירה בתוך היישוב צריך להעיר גם אם נראה שלא יועיל, ועל נהיגה בכביש בינעירוני – רק אם נראה שיועיל.
ב. לא. זה כנראה לא יועיל.
ג. כן.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
9. האם צריך אדם לנסות להציל את חברו אף אם המציל עצמו יכנס לספק סכנה?
א. לדעת השו”ע כן, ולדעת הרדב”ז ועוד פוסקים אם הסיכויים שהמציל יפגע גבוהים – לא יכניס עצמו לסכנה.
ב. לא. פיקוח נפש המציל דוחה את מצוות הצלת החבר.
ג. כן. “וחי אחיך עמך”.
ד. לדעת השו”ע זה איסור דרבנן ולדעת הרדב”ז זה איסור דאורייתא.
10. האם חרטה וחזרה בתשובה יועילו לכהן שהרג אדם בשוגג, כדי להתיר לכהן לשאת כפיו (ברכת כהנים)?
א. כן. שערי תשובה לא ננעלו.
ב. לא. אין עצה ואין תבונה נגד ה’.
ג. לדעת השו”ע תועיל התשובה ולדעת הרמ”א לא תועיל ויש אחרונים שחילקו בין שוגג למזיד.
ד. לדעת השו”ע לא תועיל התשובה ולדעת הרמ”א תועיל ויש אחרונים שחילקו בין שוגג למזיד..
מה יחס ההלכה לביטוח חיים?
א. זה חיסרון באמונה, כי צריך לסמוך על ה’, אבל זה מותר בדיעבד.
ב. זה חיסרון חמור באמונה כי צריך לסמוך על ה’ – ואסור לעשות ביטוח חיים.
ג. מותר, כי ממילא הביטוח אף פעם לא משלם.
ד. מותר לבטח חיים, אסור לסמוך על הנס.

התחברות

עוד לא נרשמת?