שאלות חזרה – הלכות ברכות
פסקה א
1. למה התורה לא צוותה אותנו לברך על המאכלים ?
2. מדוע לא מספיק להכיר בטובה בלב אלא צריך גם לבטא את הכרת הטובה במילים של תודה?
3. מדוע אדם שמכיר טובה יהיה יותר מאושר מכפוי הטובה ?
4. באיזו מידה רעה חוטאים כפויי הטובה? ואיזה מידה טובה יש בדרך כלל למכירי הטובה?
5. מהם שתי הטובות בהם לא הכיר אדם הראשון ?
פסקה ב
6. מה יעשה אדם שלא יודע האם מברכים על בננה עץ או אדמה ?
פסקה ג
7. בשביל מה ה’ צריך את הברכות שלנו ?
8. מדוע צריך להזכיר גם “מלך העולם” ולא די להזכיר “ה’ אלוקינו” ? מה הטעות שיכולנו לטעות?
9. אדם שברך עם שם ה’ בלא הזכרת מלכות – האם יצא ידי חובה ?
10. מה מתרבה בעולם בזמן שאנו מברכים את הקב”ה? וכיצד?
פסקה ד
11. מדוע יש הרבה ברכות ולא מספיק ברכה אחת על כל המאכלים ?
פסקה ה
12. מהם הנקודות המרכזיות שיש להזכיר בברכת המזון ?
13. מדוע נקראת ברכת מעין שלוש בשם זה?
14. ברכת המזון היא מהתורה – האם גם ברכת מעין שלוש מהתורה ?
15. כמה שתייה על אדם לשתות בשביל לזכור לברכה אחרונה ?
פסקה ו
16. מהם ארבעת המרכיבים של הברכה – שאם השמיט אחד מהם לא יצא ידי חובת הברכה?
פסקה ז
17. מדוע טוב לומר את הברכות בקול ? (2 סיבות)
18. אדם שלא בירך בקול האם יצא ידי חובה ? (פרט את המקרים השונים !)
19. הסבר “לא יזרוק הברכה מפיו”
20. אסור לעשות מלאכה בזמן הברכה – תן דוגמא שבה נכשלים רבים שעושים מלאכה בזמן ברכת המזון ?
21. דני אכל בננה ובירך בורא נפשות בהליכה – האם נהג שלא כשורה ?
22. רפי אכל ענבים ובירך שהכל נהיה בדברו בהליכה – האם נהג שלא כשורה ?
23. משה אכל פיתה וברך ברכת המזון בהליכה – האם נהג שלא כשורה ?
24. האם ברכת מעין שלוש צריכה להאמר בישיבה ?
25. האם אישה צריכה לכסות את ראשה בזמן הברכה ? האם יש הבדל בין אישה נשואה לשאינה נשואה ?
26. מהם שלוש דרגות השכרות שקיימות ?
27. האם לפני ברכת המזון צריך ליטול/לשטוף את ידיו ?
28. מה יעשה אדם שנגע במקום מטונף ואין לו מים לשטוף את ידיו לפני ברת המזון?
29. דני נסע עם כיתתו למעין לאחר שאכל רצה לברך, אחד החברים הוריד את בגדיו בשביל לטבול במעיין – האם דני יכול לברך ?
30. במחנה הקיץ שבטו של משה ישבו לאכול בדיוק כשרצו לברך הגיע הרכב שמפנה את השירותים – הריח הגיע עד אליהם – האם הם יכולים לברך ?
31. רינה ברכה ברכת המזון כאשר בנה הגיע בוכה, האם הריחה שהוא צריך להחליף חיתול פרט את המקרים השונים מתי תצטרך להפסיק את הברכה ומתי יכולה להמשיך ולברך.
ברכת המוציא לחם מן הארץ
פסקה א
32. מדוע הברכה על הלחם חשובה כל כך ?
פסקה ב
33. כיצד יש להחזיק תפוח כשמברכים עליו ?
34. תן דוגמא לדברים שבהם יש חיוניות ועוצמה גדולה מאוד – ובהם נתנה התורה מצוות רבות?
35. אדם המעוניין לאכול שתי בננות איזה מהן יקדים ?
36. לראובן יש חלה פרוסה גדולה ולחמניה קטנה שלמה (הוא מעוניין לאכול את שתיהן) על איזו מהן יברך ?
פסקה ג
37. האם בשבת יש להתחיל לחתוך את החלה לפני ברכת המוציא, בשביל לקרב את האכילה לברכה ? מדוע ?
38. אדם שדיבר בין ברכת המוציא לאכילה – מתי צריך לברך שוב? ומתי אינו צריך לברך שוב ?
39. אדם שברך על הלחם ונגס ממנו ודיבר (בדברים שאינם קשורים לסעודה) לפני שבלע – האם צריך לחזור ולברך ?
40. האם יש מעלה לאכול כזית מיד אחרי שמברכים המוציא ?
פסקה ד
41. מתי טוב שאחד יוציא את חבריו בברכת המוציא ? ומתי כל אחד יברך לעצמו ?
42. מדוע יש מעלה שאחד מברך בשביל כולם ?
43. אדם ששומע ברכת המוציא מחברו והמברך כבר אכל מן הלחם האם יכול לדבר לפני שאוכל בעצמו ?
פסקה ה
44. האם חייבים לטבול את הלחם שאוכלים אחרי ברכת המוציא במלח או בסלט ?
45. מהו ההבדל בדין זה בין תקופת הגמרא לימנו ? ומדוע קיים הבדל זה?
46. מאיזה פסוק למדו שיש להדר ולשים על השולחן מלח ?
פסקה ו
47. היכן מצינו בתנ”ך שהלחם נחשב למאכלו העיקרי של האדם ?
48. מה הדין שיוצא מכך שהלחם הוא מאכלו העיקרי של האדם ?
49. כמה לחם צריך לאכול בשביל שיפטור את המאכלים האחרים שבסעודה ?
50. איזה סוג מאכלים לא נפטרים בברכת המוציא ? תן 3 דוגמאות שברכותיהם שונות !
51. איזה משקאות נפטרים בברכת המוציא ואיזה לא ?
פסקה ז
52. מדוע על אשכולית המוגשת בתחילת הסעודה – מברכים בורא פרי העץ ?
53. מדוע על חמוצים המוגשים בתחילת הסעודה–לא מברכים אלא הם נפטרים בברכת המוציא?
54. איזו מציאות אדם לא יברך על ענבים שאוכל בתוך הסעודה ?
פסקה ח
55. מדוע יש ספק האם יש לברך על עוגות שאוכלים בסוף הסעודה ? (כתוב את שני צדדי הספק)
56. מה יעשה אדם שרוצה לאכול עוגות לקינוח הסעודה ולא רוצה להכנס לספק ברכות ?
57. אדם שלא רוצה להחמיר על עצמו ואוכל עוגות בסוף הסעודה – האם יברך ? מדוע ?
58. מה פירוש הכלל “ספק ברכות להקל” ?
59. על איזה מאכלים שברכתם מזונות אין ספק שמברכים בסיום הסעודה ?
60. סופגניות מטוגנות בשמן עמוק –ולכאורה היה צריך לברך עליהם בסיום הסעודה כדין כל תבשיל מזונות שבא לקינוח – מדוע בכל אופן לא יברכו עליהם ? (שתי סיבות)
שתי הפסקאות האחרונות בעמוד 18 נכנסו בטעות “אוכלם בסעודה לקינוח” והאוכל וופל”
פסקה ט
61. מה מברכים על מאכלים “הבאים לאחר הסעודה – ולפני ברכת המזון” ?
62. האם קיים בימנו דין “מזון שאוכלים אחר הסעודה לפני ברכת המזון” ? מדוע ?
פסקה י
63. אדם שהחליט לסיים את סעודתו ולאחר מכן התחרט והחליט לחזור ולאכול – האם צריך לחזור ולברך ? מה יעשה אדם זה בפועל ?
64. מדוע אין דין “נמלך” באורח ?
65. באיזה מציאות יהיה קיים דין “נמלך” באורח?
66. באמצע ארוחת הצהרים נזכר משה שלא התפלל מנחה, הוא החליט לעמוד מיד ולהתפלל, האם צריך לחזור ולברך כאשר יסיים את תפילתו ?
67. באיזה מציאות שינה במהלך האוכל אינה מחייבת לחזור ולברך ? ובאיזה מציאות יצטרך אדם שישן לחזור וליטול ידיים ולברך ?
68. מה יעשה אדם שנטל ידיו למים אחרונים ולאחר מכן החליט שהוא רוצה להמשיך את הסעודה ?
פסקה יא
69. למעשה–מי שיצא מביתו תוך כדי הסעודה–האם יחזור ויברך? פרט את האפשרויות השונות
70. באיזו מציאות מותר לכל הדעות לצאת מהבית במהלך הסעודה כשיש צורך ולא צריכים לחזור ולברך ?
71. האם הולכי דרכים יוכלים להתחיל לאכול את סעודתם במקום אחד ולסיימה במקום אחר ?
72. מה עושים כשרוצים להתחיל את הסעודה במקום אחד ולסיימה במקום אחר ? (פרט את הדעות השונות )
73. מה העצה שנותנים כדי לצאת ידי חובת הדעות המחמירות ?
פסקה יב
74. מדוע אין לאכול ולשתות לפני הסעודה ?
75. כיצד ניתן לאכול לפני הסעודה מאכלים אחרים ולא להכנס לבעיה שהוזכרה בשאלה הקודמת?