ברכות – מבחן

ספטמבר 5, 2017

מבחן ברכות

ברכות השמחה וההודאה
1. כיצד צריך להגיב לאירועים מעציבים?
א. לברך שהחיינו, הרי ברור שאם ה’ עשה את זה – זה משמח.
ב. אין דבר כזה “אירוע עצוב”, הרי הכל לטובה וצריך להיות רק בשמחה.
ג. להתחזק באמונה שה’ דיין אמת וצדק אף שלא תמיד מבינים.
ד. להתייאש.
2. משפחת כהן רכשה מכונית חדשה. מה יברכו?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
3. בועז קנה לרות (רעייתו) שרשרת ליום הנישואין. מה יברכו?
א. רות תברך שהחיינו.
ב. שניהם יברכו הטוב והמטיב.
ג. הם רשאים לבחור בין א ל-ב.
ד. שהחיינו בגמר הקנייה והטוב והמטיב בזמן שתענוד את השרשרת.
4. בת פרעה קנתה לעצמה שמלה מצרית אופנתית. מה תברך?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. היא רשאית לבחור בין א ל-ב.
ד. שהחיינו בגמר הקנייה והטוב והמטיב בפעם הראשונה שתלבש.
5. קורח (יהודי עשיר) רכש חולצה בחנות לורד-קיטש במחיר 29.99 ₪. מה יברך?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. רשאי לבחור בין א ל-ב.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
6. דלפונית (יהודיה עניה) קנתה לעצמה מטפחת ראש במחיר 10 ₪. מה תברך?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. שהחיינו בלי שם ומלכות.
ד. ברוך שעשה לי נס במקום הזה.
7. מה הכלל ההלכתי שהיה הסיבה להלכה שבשאלה הקודמת?
א. מצוות לאו להנות ניתנו.
ב. ספק ברכות להקל.
ג. המחמיר תבוא עליו ברכה.
ד. ספיקא דרבנן לקולא.
8. אַָרִיק סוֹן (יהודי פשוט ורגיל) רכש מכשיר סלולרי חדש ונוצץ (ללא הלוואה מגמ”ח), רק בעוד 24 שעות יחברו את המכשיר לקו. מתי יברך שהחיינו?
א. במעמד הקנייה.
ב. ברגע שהמכשיר יחובר לקו ויתחיל לפעול.
ג. בקבלת החשבון הראשון לתשלום.
ד. כשיגמור לקרוא את הוראות ההפעלה.
9. מדוע נוהגים שלא לברך ‘בא”ה אמ”ו מלביש ערומים’ על קניית בגד חדש?
א. כי לא יודעים הלכה. מי שלמדה באולפנא טובה יודעת שצריך לברך.
ב. כי אין ברכה כזאת.
ג. כי סומכים על הברכה שברכו בבוקר.
ד. כל התשובות נכונות.
10. רחל ילדה את יוסף ויעקב בעלה היה בשדה ולא נכח בלידה. מה צריך יעקב לברך, ומתי?
א. יברך שהחיינו כשרואה את הילד לראשונה.
ב. יברך הטוב והמטיב כשרואה את הילד לראשונה.
ג. יברך שהחיינו כשיתבשר על הלידה.
ד. יברך הטוב והמטיב כשיתבשר על הלידה.
11. האם יכולים סבא וסבתא לברך על הולדת נכד?
א. כן. גם הם שמחים.
ב. לא. כי מסתבר שהוא יגדל אצל הוריו ויעזור להם ולא לסבא וסבתא.
ג. כן. שהחיינו ולא הטוב והמטיב.
ד. כן. אך רק בנכד או הנכדה הראשונים.
12. לאה ילדה את דינה ויעקב בעלה היה בשדה ולא נכח בלידה. מה ומתי צריך יעקב לברך?
א. יברך שהחיינו כשרואה את הילדה לראשונה.
ב. יברך הטוב והמטיב כשרואה את הילדה לראשונה.
ג. יברך שהחיינו כשיתבשר על הלידה.
ד. יברך הטוב והמטיב כשיתבשר על הלידה.
13. דוד ואביגיל קנו בית חדש ורוצים להיכנס לגור בו. מה יברכו ומתי?
א. שהחיינו בזמן קביעת המזוזה.
ב. הטוב והמטיב בזמן קביעת המזוזה.
ג. שהחיינו בסיום הסיוד.
ד. הטוב והמטיב בסיום היסודות והשלד.
14. דוד ויהונתן קנו סט ספרי משנה ברורה. דוד בירך שהחיינו ויהונתן נמנע מלברך. מי צדק?
א. יש מצווה ללמוד תורה, ומצות לא נִתנו כדי להנות מהן – ולכן יהונתן לא טעה.
ב. דוד שמח מהספרים החדשים – ולכן דוד לא טעה.
ג. זו מחלוקת אחרונים. ואמנם בדרך כלל אומרים ספק ברכות להקל (שלא לברך) אך בנושא זה כתב המשנה ברורה שאין למחות ביד המברך.
ד. כל התשובות נכונות.
15. באיזו מציאות לא צריך אדם לברך שהחיינו כשפוגש חבר אחר פרידה של 30 יום או יותר?
א. אם לא נפגשו שנה, כי מברך “מחיה המתים”. ב. אם קיבל ממנו מכתב בתוך ה-30 יום, לדעת המשנה ברורה לא יברך.
ג. על פי המנהג הרוֹוֵחַ – אם שוחחו בטלפון בתוך ה-30 יום.
ד. כל התשובות נכונות.
16. איזה מהטיעונים הבאים מצדיק שלא לברך כלל “שהחיינו” בפגישת חבר?
א. קשה להחליט האם כל כך שמחים.
ב. זה עלול לגרום שאלה שלא ברכו עליהם יעלבו.
ג. החנפנים עלולים לברך רק כדי למצוא חן.
ד. כל הטיעונים נכונים.
17. על איזה מאכל צריך לברך שהחיינו?
א. כל פרי או ירק שגדל פעם בשנה.
ב. כל פרי שגדל פעם בשנה.
ג. כל ירק שגדל פעם בשנה.
ד. כל פרי או ירק שגדל בעונות (אפילו יותר מפעם בשנה).
18. מה דינו של מי שטעה ואכל פרי חדש בלא לברך שהחיינו?
א. אם עדיין שמח יכול לברך שהחיינו גם בפעם השנייה שאוכל.
ב. בפרי הפסיד את הברכה, ובירק יברך בפעם הבאה שאוכל.
ג. בירק הפסיד את הברכה, ובפרי יברך בפעם הבאה שאוכל.
ד. הפסיד את ברכת שהחיינו.
19. מה סדר ברכת שהחיינו?
א. בפה”ע / בפה”א ואח”כ שהחיינו.
ב. שהחיינו ואח”כ בפה”א / בפה”ע.
ג. לא מברכים בפה”ע / בפה”א כשמברכים שהחיינו.
ד. יש נוהגים כ-א, יש נוהגים כ-ב, ושני המנהגים נכונים.
20. האם מברכים שהחיינו על פרי או ירק שגדל בעונה אולם על ידי קירור ניתן להשיגו כל השנה?
א. כן, כי יש לו עונה.
ב. לא, כי בימינו הקירור ביטל את ברכת שהחיינו.
ג. אם אפשר להשיגו כל השנה בחנויות רגילות ובמחירים רגילים לא נברך שהחיינו כי העונה לא מורגשת.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
21. האם מברכים שהחיינו על זנים שונים של אותו פרי?
א. לדעת רוב הפוסקים – כן.
ב. יש פוסקים הסוברים שבברכת שהחיינו לא אומרים ‘ספק ברכות להקל’ ולכן רשאי לברך אף שזו מחלוקת.
ג. יכול לברך על פרי אחר ולכוון לצאת ידי חובה גם על אותו זן.
ד. כל התשובות נכונות.
הגומל
22. מה מחזקת בקרבנו ברכת הגומל?
א. הכרת טובה.
ב. אמונה בהשגחה פרטית.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
23. “הגומל לחייבים טובות שגמלני כל טוב”. מה פירוש המילה ‘חייבים’? סמני 2 תשובות.
א. חוטאים.
ב. שוכחים את הטוב היומיומי.
ג. לא מחזירים כסף למלווה (חייבים לו כסף).
ד. מוכרחים.
24. האם מברכים ברכת הגומל דווקא אם הייתה סכנת נפשות?
א. למנהג אשכנז כן ולמנהג ספרד לאו דוקא.
ב. למנהג ספרד כן ולמנהג אשכנז לאו דוקא.
ג. כן.
ד. לא.
25. מה התנאי ההכרחי לברך ברכת הגומל?
א. שני תלמידי חכמים.
ב. תוך שלושה ימים להצלה.
ג. מניין.
ד. בעלייה לתורה.
26. מה התנאי השני בחשיבותו בברכת הגומל?
א. שני תלמידי חכמים.
ב. תוך שלושה ימים להצלה / 30 יום.
ג. מניין.
ד. בעלייה לתורה.
27. מה יעשה מי שברך ברכת הגומל בלי מניין?
א. יברך בשנית במניין.
ב. יברך בלי שן ומלכות או ישמע מאחֵר.
ג. יצום שלושה ימים לא רצופים.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
28. מתי צריך חולה שהבריא לברך הגומל?
א. לכתחילה מיד כשיבריא לגמרי ובדיעבד אף אחר כמה חודשים.
ב. תוך כדי דיבור ואם לא הספיק – הפסיד את הברכה.
ג. אחר שמונה ימים (כמו יולדת ברית מילה).
ד. מרגע שהשפעת ההרדמה הכללית פגה.
29. איזה חולה צריך לברך הגומל כשיבריא?
א. לספרדים כל ששכב שלושה ימים במיטה ולרמ”א רק מחלה שמחללים עליה שבת בגלל פיקו”נ.
ב. לספרדים כל ששכב 24 שעות במיטה ולרמ”א רק מחלה שהתחילה בשבת.
ג. כל חולה שהפסיד בוחן בהלכה בגלל מחלתו.
ד. כל חולה שסבל כאב במחלתו.
30. באיזה מהמקרים הבאים יברך חולה שהבריא?
א. מי שנפצע קשה בניסיון התאבדות והיה מחוסר הכרה.
ב. מי שמתח שריר ברגל.
ג. מי שעבר סתימה אצל רופא שיניים.
ד. מי שעבר ניתוח בהרדמה מלאה.
31. זלפה ילדה את את גד אולם אמרה ליעקב (בעלה) שהיא מתביישת לברך הגומל בפני עשרה גברים. כיצד עליה לנהוג?
א. רשאית שלא לברך, צניעות זו תכונה חשובה.
ב. חייבת לברך כי לידה זו סכנה משמעותית.
ג. חייבת לברך כי זה הבן הראשון, אבל בלידה של אשר ונפתלי תהיה פטורה.
ד. תוכל לברך בלידת הבן האחרון (אשר) ולכוון גם על לידת גד.
32. בלהה טסה מכנען לחרן (יותר מ-72 דקות). האם עליה לברך הגומל כשתִמצא מניין?
א. רשאית שלא לברך, צניעות זו תכונה חשובה.
ב. חייבת לברך כי טיסה זו סכנה משמעותית.
ג. חייבת לברך כי זו הטיסה הראשונה, אבל בחזרתה לארץ כנען תהיה פטורה.
ד. תוכל לברך בחזרתה לארץ כנען ולכוון גם על הטיסה הלוך.
33. האם מי שעברה הפלה מלאכותית בהרדמה צריכה לברך הגומל?
א. אם ההפלה נעשתה באיסור הלכתי – לא תברך.
ב. אם מתביישת רשאית שלא לברך.
ג. לכתחילה ראוי שתברך.
ד. כל התשובות נכונות.
34. ירמיה נאסר בכלא ‘חצר-המטרה’ (כלא ישראלי). האם יברך הגומל בשחרור?
א. לדעת חלק מפוסקי אשכנז – רק אם היה בסכנת חיים, אך לדעת שאר הפוסקים – יברך.
ב. לא.
ג. כן.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
35. יהודית נעצרה בחסימות כבישים ושוחררה כעבור חודש. האם תברך הגומל בשחרור?
א. לדעת חלק מפוסקי אשכנז – רק אם היתה בסכנת חיים, אך לדעת שאר הפוסקים – תברך.
ב. לא.
ג. כן.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
36. מהו המנהג המקובל בברכת הגומל אחרי נסיעה של יותר מ-72 דקות?
א. מברכים הגומל בשם ומלכות.
ב. רק בנים מברכים הגומל בשם ומלכות.
ג. אם לא הייתה זו דרך מסוכנת ממש – לא מברכים.
ד. תלוי בהרגשה האישית של הנהג.
37. מהו המנהג המקובל בברכת הגומל אחר טיסה של יותר מ-72 דקות?
א. מברכים הגומל בשם ומלכות.
ב. רק בנים מברכים הגומל בשם ומלכות.
ג. אם לא הייתה זו טיסה מסוכנת ממש – לא יברכו.
ד. תלוי בהרגשה האישית של הטייס.
38. מי שניצול מסכנה, שאיננה מחלה, מדבר, ים וכלא (לדוג’ תאונת דרכים) – האם יברך הגומל?
א. למנהג הספרדים – לא יברך, ולמנהג אשכנז ותימנים – כן.
ב. למנהג הספרדים – יברך, ולמנהג אשכנז ותימנים – לא.
ג. למנהג הספרדים – יברך בלא שו”מ, ולמנהג אשכנז ותימנים – כן.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
39. האם מברכים הגומל אחר נסיעה בכבישי יו”ש?
א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם הייתה סכנה ממשית וגלויה.
ד. תלוי בהרגשת הנוסע, אם פחד או לא.
40. על מה יברך אדם ברכת ‘שעשה לי נס במקום הזה’?
א. י”א שרק על הצלה שבאה בשינוי חוקי הטבע, וי”א שעל כל הצלה מסכנה.
ב. לדעת השו”ע אם לא היה שינוי בחוקי הטבע יברך בלי שו”מ.
ג. על ראיית מקום ששבו נעשה לו נס – אם לא ראהו 30 יום.
ד. כל התשובות נכונות.
41. מנחם השתתף כחייל מילואים בקרבות הקשים של מלחמת לבנון השניה וב”ה יצא בלי פגע. האם עליו לברך ברכת הגומל?
א. מאחר וב”ה לא נפגע ממש לפי השו”ע לא יברך.
ב. חיילים נחשבים גם כהולכי דרכים ולכן ברור שעליהם לברך ברכת הגומל
ג. תשובות ב’ וד’ נכונות
ד. לכל הדעות- לאחר שחזרו בשלום מקרב או מפעילות מסוכנת צריכים לברך הגומל.
42. דוד חזר לביתו כאשר לפתע נזרקה לעבר מכוניתו הממוגנת- אבן אחת קטנה שפגעה בשמשה הממוגנת. דוד יצא ללא פגע. האם עליו לברך הגומל?
א. אין באירוע זה סכנה ממשית ולכן לא יברך הגומל
ב. דוד עמד במצב של סכנה שמא יעשה תאונה בעקבות האבן שנזרקה, לכן עליו לברך הגומל.
ג. אף תשובה אינה נכונה
ד. דוד צריך לברך ברכת שעשה לי נס במקום הזה, מאחר והוא ניצל מסכנה, ועליו להודות שלא קרה משהו חמור יותר.
43. מה הדין של חולה החייב בברכת הגומל, אך לא הספיק לברך בתוך שלושה ימים?
א. אינו יכול לברך כלל.
ב. יברך ללא שם ומלכות
ג. אין זמן מוגבל לברכת הגומל, לכן יברך ברגע שיזדמן לו.
ד. אף תשובה אינה נכונה
44. ע”פ הגמרא, מיהם הארבעה החייבים בברכת הגומל?
א. יורדי הים, הולכי מדבריות, חולה שנתרפא, אסיר שיצא מבית האסורים
ב. יורדי הים, הטסים במטוס, חולים שנתרפאו, יולדת
ג. כל הניצול מסכנה שיש בה סכנת נפשות
ד. היוצא למלחמה, יורדי הים, הולכי מדבריות, חולה שנתרפא

ברכת הריח
45. למי השוו חז”ל את הנהנה מן העולם ללא ברכה?
א. לבטלן.
ב. לגזלן.
ג. לשקרן.
ד. כל התשובות נכונות.
46. מדוע לא תקנו ברכה על שמיעת קול נעים או רחיצה במים חמים?
א. כי יוצאים ידי חובת הברכה בברכות השחר (שעשה לי כל צרכי).
ב. כי בזמן אנשי כנסת-הגדולה לא היו מים חמים.
ג. טעות. יש ברכה על קול נעים (בורא קול ערב).
ד. כי אלו הנאות שלא נכנסות לגוף האדם.
47. איזו ברכה מברכים לאחר הרחת ריח?
א. אחרי פירות משבעת המינים מברכים ‘מעין שלוש’, ואחרי הרחת שאר פירות ותבלינים מברכים ‘בורא נפשות.
ב. אחרי ריח רע מברכים ‘אשר יצר’.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
48. בֹּשמת מריחה כמה מקורות ריח בנפרד (לדוגמא בחנות בשמים). מה תברך?
א. תברך על כל בושם מחדש.
ב. תברך פעם אחת ‘בורא מיני בשמים’ ותכוון לפטור את כל הברכות.
ג. תברך פעם אחת על כל סוג שמריחה (עצי, עשבי, מיני…).
ד. תברך ‘בורא ריחות ערֵבים’.
49. בֹּשמת החליטה איזה בושם לקנות, יצאה מן החנות למשוך כסף מהכספומט (כדי לשלם עליו) וחזרה תוך 10 דקות. האם עליה לחזור ולברך בשנית?
א. לא. כי היא יצאה לזמן קצר והתכוונה מלכתחילה לחזור לחנות.
ב. לא. כי היא חזרה תוך זמן קצר.
ג. כן. כי יש כאן שינוי מקום.
ד. כן. כי יש כאן הסחת דעת.
50. לפנייך מקורות ריח שונים. התאימי לכל אחד את מספר הברכה המתאימה:
1=עצי בשמים. 2=עשבי בשמים. 3=מיני בשמים. 4=הנותן ריח טוב בפירות. 5=בורא שמן ערב. 6=לא מברכים.

נענע
רוזמרין
אתרוג
אפטר שייב
דאודורנט / מטהר אויר
בנזין
מקל קטורת של ע”ז
פולי קפה
צמח שלא ידוע האם הוא עץ או עשב
טבק להרחה
שמן אפרסמון
עשן מקטרת

ברכות הראייה
ברכות על ראיית נופים ומקומות
51. ליאור רואה את הים התיכון, איזו ברכה תברך?
א. עושה מעשה בראשית.
ב. שעשה את הים הגדול.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ג. שכוחו וגבורתו מלא עולם.
52. חנה מטיילת לחרמון, איזו ברכה תברך על ראייתו?
א. עושה מעשה בראשית.
ב. שהחיינו (רק בפעם הראשונה בחיים).
ג. בורא הרים רמים.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
53. רעות ראתה כוכב שביט בשמיים. איזו תברך על ראייתו?
א. שכוחו וגבורתו מלא עולם.
ב. עושה מעשה בראשית.
ג. א או ב.
ד. א ו-ב.
54. מה נוהגים לברך על ראיית ברקים?
א. שכוחו וגבורתו מלא עולם.
ב. עושה מעשה בראשית.
ג. א או ב.
ד. א ו-ב.
55. מהו משך הזמן שלאחריו הפסיד אדם את ההזדמנות לברך על ברק / רעם?
א. שלושים יום.
ב. שעה זמנית.
ג. תוך כדי דיבור.
ד. אם עברה אפילו שנייה אחת הפסיד את הברכה.
56. על מה נקבעה הברכה בא”ה אמ”ה שנתן ארך אפיים לעוברי רצונו?
א. על ראיית פסל או מזבח של ע”ז.
ב. על ראיית כנסיה.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. על ראיית אדם רשע.
57. הודיה מדריכת טיולים. האם מותר לה להיכנס בהדרכה לקתדרלה או כנסייה?
א. כן.
ב. לא.
ג. אם זה רק כדי לראות אמנות יפה – מותר. אך אם מאמין בעבודה זרה – אסור.
ד. מותר רק אם יורק בכנסייה.
58. מדריך טיולים מלווה פעם בשבוע קבוצה לקבר רחל. האם יברך את הברכה על ראיית קברי ישראל?
א. כן.
ב. לא, כי מברכים אותה רק פעם ב-30 יום.
ג. לא, כי מברכים אותה רק על שני קברים או יותר.
ד. תשובות ב ו-ג נכונות.
59. האם מברכים את הברכה על ראיית קברי ישראל גם בשבת?
א. כן. הברכה לא נחשבת ‘צידוק הדין’.
ב. לא. אין מנהגי אבלות בשבת.
ג. רק מי שמכיר אדם שנקבר באותו בית קברות – יברך בשבת.
ד. רק מי שלא מכיר אדם שנקבר באותו בית קברות – יברך בשבת.
60. למי פונים על קברי צדיקים?
א. רק לה’, שבזכות הצדיק ישְמע תפילתנו.
ב. מותר לפנות גם לנשמת הצדיק שתבקש עלינו רחמים מאת ה’.
ג. יש אומרים א ויש אומרים גם ב.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
61. להלכה, על מה מברכים ‘מציב גבול אלמנה’?
א. על בתי כנסת פורחים.
ב. על בתי כנסת פורחים בארץ ישראל.
ג. על יישובים פורחים בארץ ישראל.
ד. כל התשובות נכונות.

ברכות על ראיית אנשים
62. איזו ברכה מברכים על מלכה רשעה מישראל (לדוג’: איזבל אשתו של אחאב)?
א. לא מברכים על מלכה, רק על מלך.
ב. לא מברכים על מלך רשע, רק על מלך צדיק.
ג. שחלק מכבודו ליראיו.
ד. שחלק מכבודו לבשר ודם.
63. האם מברכים בימינו על ראיית ראש ממשלה של מדינה דמוקרטית?
א. לא, כי הוא לא הסמכות העליונה.
ב. לא, כי הוא לא יכול לחרוץ גורל אדם למוות.
ג. מברכים בלי שם ומלכות.
ד. כל התשובות נכונות.
64. איזו ברכה מברכים על מדען יהודי דגול?
א. שחלק מחכמתו ליראיו.
ב. שנתן מחכמתו לבשר ודם.
ג. אפשר לבחור א או ב.
ד. שנתן מחכמתו ליראיו.
65. מתי מברכים ‘בא”ה אמ”ה חכם הרזים’?
א. כשרואים 600,000 יהודים בארץ ישראל באותו מקום.
ב. כשרואים 600,000 בני-אדם בארץ ישראל באותו מקום.
ג. כשרואים 600,000 יהודים באותו מקום.
ד. כשרואים 600,000 בני-אדם באותו מקום.
66. מי לא יברך שככה לו בעולמו?
א. אדם הרואה חיה יוצאת דופן ביופיה.
ב. גבר הרואה אשה בעלת יופי יוצא דופן.
ג. אדם הרואה עץ יוצא דופן ביופיו.
ד. אשה יהודיה הרואה גוי בעל יופי יוצא דופן.
67. על מי מברכים בימינו ‘מֵשַנֵה-הַבְּרִיוֹת’?
א. תאומים סיאמיים.
ב. ג’ינג’י מנומש.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. תלמידה ממוצעת בכתה ט שבקיאה בשני ספרי פניני הלכה.
68. מי החיות שמברכים בראייתן ‘משנה הבריות’?
א. קוף ופיל.
ב. פיל וג’ירף.
ג. גירף וקרנף.
ד. קרנף וקוף.
69. האם מותר לרכוש כרטיס לצפייה במלחמת שוורים?
א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם המשחק לא מתקיים בשבת / יו”ט.
ד. בתנאי שלוחם השוורים אינו יהודי.

ברכות התלויות בתקופות השנה
70. על איזה עץ אי אפשר לברך ברכת האילנות?
א. עץ שהוא עורלה. או מורכב.
ב. עץ קוצני ודוקר (לדוגמ’: תמר).
ג. עץ בודד.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
71. מה מהתנאים הבאים הכרחי כדי לברך ברכת האילנות?
א. מראש חודש ניסן.
ב. ביום חול.
ג. דווקא איש ולא אישה.
ד. כל התשובות נכונות.
72. בועז ואבימלך שותפים בשדה. מה יברכו כשירדו גשמי ברכה אחרי עצירת גשמים?
א. ברכת הודאת גשמים + שהחיינו.
ב. ברכת הודאת גשמים + הטוב והמטיב.
ג. ברכת הודאת גשמים.
ד. ברכת הטוב והמטיב.
73. איזה מהמשפטים הבאים אינו נכון?
א. על ראיית קשת מברכים את ברכת ‘זוכר הברית’.
ב. מברכים על קשת גם אם כבר ראינו קשת לפני פחות מ-30 יום.
ג. חובה להסב את תשומת לבו של חבר לקשת כדי שיברך את הברכה.
ד. לא טוב להסתכל בקשת זמן רב, מעבר לזמן הנצרך לברכה.
74. מה יברך הרואה ליקוי חמה מלא (פעם ב-28 שנה)?
א. עושה מעשה בראשית.
ב. המוציא חמה מנרתיקה.
ג. זוכר הברית.
ד. ‘שהחיינו’ אם הוא לבד, ו’הטוב-והמטיב’ אם הוא בחברת אנשים.
75. מדוע זכתה ברכת הלבנה ליחס מיוחד של חיבה בישראל?
א. כי כמו הלבנה – גם בימינו עליות וירידות, אולם תמיד אנו מתחזקים.
ב. כי כמו הלבנה, גם בחיינו הירידות הן מנוף לעליות.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
76. באיזה אופן נוהגים לברך ברכת הלבנה?
א. בעמידה, ומחוץ לבית.
ב. במוצ”ש (כי אז לבושים בבגדים נאים).
ג. משתדלים במניין.
ד. כל התשובות נכונות.
77. האם מותר לברך ברכת הלבנה בשבת, אם במוצ”ש כבר יסתיים הזמן ויפסידו את הברכה?
א. לא. אין מערבים שמחה בשמחה.
ב. לא. ברכת הלבנה היא ‘מוקצה’.
ג. כן. תמיד מברכים ברכת הלבנה בשבת.
ד. כן. כדי שלא להפסיד את הברכה.
78. ממתי אפשר לברך ברכת הלבנה?
א. למנהג אשכנז שלושה ימים שלימים אחרי המולד.
ב. אם זה יוצא ביום חול נוהגים לחכות למוצ”ש.
ג. למנהג הספרדים 7 ימים אחרי המולד.
ד. כל התשובות נכונות.
79. עד מתי אפשר לברך ברכת הלבנה?
א. עד שהלבנה מפסיקה “לגדול” (לשו”ע עד אחרי ט”ו ולרמ”א י”ד/ט”ו).
ב. עד ראש חודש.
ג. עד מוצ”ש הראשון שאחרי ראש חודש.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
80. האם נשים נהגו לברך ברכת הלבנה?
א. כן.
ב. לא.
ג. רק נשים אשכנזיות ותימניות.
ד. רק נשים ספרדיות.

התחברות

עוד לא נרשמת?