1. כיצד צריך להגיב לאירועים מעציבים?
א. לברך שהחיינו, הרי ברור שאם ה’ עשה את זה – זה משמח.
ב. אין דבר כזה “אירוע עצוב”, הרי הכל לטובה וצריך להיות רק בשמחה.
ג. להתחזק באמונה שה’ דיין אמת וצדק אף שלא תמיד מבינים.
ד. להתייאש.
2. משפחת כהן רכשה מכונית חדשה. מה יברכו?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
3. בועז קנה לרות (רעייתו) שרשרת ליום הנישואין. מה יברכו?
א. רות תברך שהחיינו.
ב. שניהם יברכו הטוב והמטיב.
ג. הם רשאים לבחור בין א ל-ב.
ד. שהחיינו בגמר הקנייה והטוב והמטיב בזמן שתענוד את השרשרת.
4. בת פרעה קנתה לעצמה שמלה מצרית אופנתית. מה תברך?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. היא רשאית לבחור בין א ל-ב.
ד. שהחיינו בגמר הקנייה והטוב והמטיב בפעם הראשונה שתלבש.
5. קורח (יהודי עשיר) רכש חולצה בחנות לורד-קיטש במחיר 29.99 ₪. מה יברך?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. רשאי לבחור בין א ל-ב.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
6. דלפונית (יהודיה עניה) קנתה לעצמה מטפחת ראש במחיר 10 ₪. מה תברך?
א. שהחיינו.
ב. הטוב והמטיב.
ג. שהחיינו בלי שם ומלכות.
ד. ברוך שעשה לי נס במקום הזה.
7. מה הכלל ההלכתי שהיה הסיבה להלכה שבשאלה הקודמת?
א. מצוות לאו להנות ניתנו.
ב. ספק ברכות להקל.
ג. המחמיר תבוא עליו ברכה.
ד. ספיקא דרבנן לקולא.
8. אַָרִיק סוֹן (יהודי פשוט ורגיל) רכש מכשיר סלולרי חדש ונוצץ (ללא הלוואה מגמ”ח), רק בעוד 24 שעות יחברו את המכשיר לקו. מתי יברך שהחיינו?
א. במעמד הקנייה.
ב. ברגע שהמכשיר יחובר לקו ויתחיל לפעול.
ג. בקבלת החשבון הראשון לתשלום.
ד. כשיגמור לקרוא את הוראות ההפעלה.
9. מדוע נוהגים שלא לברך ‘בא”ה אמ”ו מלביש ערומים’ על קניית בגד חדש?
א. כי לא יודעים הלכה. מי שלמדה באולפנא טובה יודעת שצריך לברך.
ב. כי אין ברכה כזאת.
ג. כי סומכים על הברכה שברכו בבוקר.
ד. כל התשובות נכונות.
10. רחל ילדה את יוסף ויעקב בעלה היה בשדה ולא נכח בלידה. מה צריך יעקב לברך, ומתי?
א. יברך שהחיינו כשרואה את הילד לראשונה.
ב. יברך הטוב והמטיב כשרואה את הילד לראשונה.
ג. יברך שהחיינו כשיתבשר על הלידה.
ד. יברך הטוב והמטיב כשיתבשר על הלידה.
11. האם יכולים סבא וסבתא לברך על הולדת נכד?
א. כן. גם הם שמחים.
ב. לא. כי מסתבר שהוא יגדל אצל הוריו ויעזור להם ולא לסבא וסבתא.
ג. כן. שהחיינו ולא הטוב והמטיב.
ד. כן. אך רק בנכד או הנכדה הראשונים.
12. לאה ילדה את דינה ויעקב בעלה היה בשדה ולא נכח בלידה. מה ומתי צריך יעקב לברך?
א. יברך שהחיינו כשרואה את הילדה לראשונה.
ב. יברך הטוב והמטיב כשרואה את הילדה לראשונה.
ג. יברך שהחיינו כשיתבשר על הלידה.
ד. יברך הטוב והמטיב כשיתבשר על הלידה.
13. דוד ואביגיל קנו בית חדש ורוצים להיכנס לגור בו. מה יברכו ומתי?
א. שהחיינו בזמן קביעת המזוזה.
ב. הטוב והמטיב בזמן קביעת המזוזה.
ג. שהחיינו בסיום הסיוד.
ד. הטוב והמטיב בסיום היסודות והשלד.
14. דוד ויהונתן קנו סט ספרי משנה ברורה. דוד בירך שהחיינו ויהונתן נמנע מלברך. מי צדק?
א. יש מצווה ללמוד תורה, ומצות לא נִתנו כדי להנות מהן – ולכן יהונתן לא טעה.
ב. דוד שמח מהספרים החדשים – ולכן דוד לא טעה.
ג. זו מחלוקת אחרונים. ואמנם בדרך כלל אומרים ספק ברכות להקל (שלא לברך) אך בנושא זה כתב המשנה ברורה שאין למחות ביד המברך.
ד. כל התשובות נכונות.
15. באיזו מציאות לא צריך אדם לברך שהחיינו כשפוגש חבר אחר פרידה של 30 יום או יותר?
א. אם לא נפגשו שנה, כי מברך “מחיה המתים”. ב. אם קיבל ממנו מכתב בתוך ה-30 יום, לדעת המשנה ברורה לא יברך.
ג. על פי המנהג הרוֹוֵחַ – אם שוחחו בטלפון בתוך ה-30 יום.
ד. כל התשובות נכונות.
16. איזה מהטיעונים הבאים מצדיק שלא לברך כלל “שהחיינו” בפגישת חבר?
א. קשה להחליט האם כל כך שמחים.
ב. זה עלול לגרום שאלה שלא ברכו עליהם יעלבו.
ג. החנפנים עלולים לברך רק כדי למצוא חן.
ד. כל הטיעונים נכונים.
17. על איזה מאכל צריך לברך שהחיינו?
א. כל פרי או ירק שגדל פעם בשנה.
ב. כל פרי שגדל פעם בשנה.
ג. כל ירק שגדל פעם בשנה.
ד. כל פרי או ירק שגדל בעונות (אפילו יותר מפעם בשנה).
18. מה דינו של מי שטעה ואכל פרי חדש בלא לברך שהחיינו?
א. אם עדיין שמח יכול לברך שהחיינו גם בפעם השנייה שאוכל.
ב. בפרי הפסיד את הברכה, ובירק יברך בפעם הבאה שאוכל.
ג. בירק הפסיד את הברכה, ובפרי יברך בפעם הבאה שאוכל.
ד. הפסיד את ברכת שהחיינו.
19. מה סדר ברכת שהחיינו?
א. בפה”ע / בפה”א ואח”כ שהחיינו.
ב. שהחיינו ואח”כ בפה”א / בפה”ע.
ג. לא מברכים בפה”ע / בפה”א כשמברכים שהחיינו.
ד. יש נוהגים כ-א, יש נוהגים כ-ב, ושני המנהגים נכונים.
20. האם מברכים שהחיינו על פרי או ירק שגדל בעונה אולם על ידי קירור ניתן להשיגו כל השנה?
א. כן, כי יש לו עונה.
ב. לא, כי בימינו הקירור ביטל את ברכת שהחיינו.
ג. אם אפשר להשיגו כל השנה בחנויות רגילות ובמחירים רגילים לא נברך שהחיינו כי העונה לא מורגשת.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
האם מברכים שהחיינו על זנים שונים של אותו פרי?
א. לדעת רוב הפוסקים – כן.
ב. יש פוסקים הסוברים שבברכת שהחיינו לא אומרים ‘ספק ברכות להקל’ ולכן רשאי לברך אף שזו מחלוקת.
ג. יכול לברך על פרי אחר ולכוון לצאת ידי חובה גם על אותו זן.
ד. כל התשובות נכונות.
ברכות השמחה וההודאה – שאלות אמריקאיות
ספטמבר 10, 2017