ספירת העומר – דף עבודה

4 בספטמבר 2017
יצחק וייס
סקירה
הורדה

בס"ד

פרק ב ספירת העומר יצחק ווייס

פרק ב'- הלכות ספירת העומר:

  • מהו' ליל קציר העומר: מה הי'ו עושים בו ומתי הוא חל? ( סעיף א')
  • למה נקרא "חג השבועות" בשמו, ומה המיוחד בו בעניין זה לעומת שאר החגים? ( סעיף א')
  • מה ההבדל בין מצוות ספירת העומר לעומת מצוות אחרות שבדיבור (לפי ה"לבוש" ןה"חוק יעקב") ןממה נובע שוני זה? (סעיף א')
  • מהו יסוד המצווה לספור מ"ט יום – הבא שני טעמים. ( סעיף א')
  • מה מבטא חג הפסח ומה מבטא חג השבועות- ובמה דברים אלו התבטאו? ( סעיף ב')
  • לאילו – שני סוגי אמונות קשורים חג הפסח וחג השבועות, ומהו אותו הקשר של חגים אלו לאותן סוגי אמונות? (סעיף ב')
  • מדוע כ"כ חשוב לחבר את חג פסח אל חג שבועות ע"י ספירת העומר? (סעיף ב')

7א) מה הרעיון שעומד מאחורי החלטת התורה – לספור " מיום הביאכם את עומר התנופה" ועד ליום השבועות שבו " והקרבתם מנחה חדשה ל ה'" (=מנחה מחיטים)? (הערה1)

7ב') מהו יסוד המחלוקת האם מצוות ספירת – העומר כיום היא מהתורה או מדרבנן? (הערה1)

  • מאילו שני חלקים מורכבת הספירה ומהיכן דבר זה נלמד? ( סעיף ג')
  • מהו החלק העיקרי של ספירת העומר?
  • מהו הרעיון הפנימי של ספירת שבעה שבועות דווקא ( ולא מס' אחר של ימים)? ( סעיף ג')

10א') דניאל התפלל בביתו ערבית, לאחר התפילה התישב וספר את ספירת העומר.

ראתה אותו אישתו והזכירה לו שאת ספירת העומר צריך לומר בעמידה.

"נכון", ענה דניאל, " אך מה אעשה עכשיו לאחר שכבר ספרתי את העומר בישיבה?

מה דינו של דניאל? ומהי האסמכתא בתורה לדין העמידה בספירת העומר? ( סעיף ג' והערה 2)

10ב') ציין שלוש מתוך ששת הטעמים שנזכרו לכך שאין מברכים "שהחיינו" על מצוות ספירת- העומר המתחדשת משנה לשנה? ( ספר האשכול, מהר"ל (2 טעמים), כלבו, רשב"א (2 טעמים) (הערה 2)

10ג') מהם שלושת הדעות בפוסקים לעניין אופן ספירת העומר ( לגבי ספירת ימים ושבועות)?

ואיך נוהגים למעשה? (הערה3)

10ד')

יום הספירה – איך ספרבהשלמת שבוע ( כגון: ביום השביעי או ביום ה14 וכדומה)באמצע שבוע ( כגון: יום ה8 או יום ה9 וכדומה)
ספר רק שבועות (שכח לספור ימים)הדין:הדין:
ספר רק ימים (שכח לספור שבועות)הדין:הדין:

11)האם ספירת-העומר כיום היא מדאורייתא או מדרבנן, השלם את הטהלה:

דאורייתה / דרבנןהטעם לכך
רא"ש, ר"ן ועוד הרבה ראשונים
רמב"ם, ראבי"ה
  • תן דוגמא למקרה שבו יש הבדל בין הדעות הללו? (סעיף ד')
  • זמן ספירת העומר מתחיל ב_______ משום ש "מהחל חרמש בקמה" הוא________ וזמנו- בלילה שאחר_______ וזה- בט"ז בניסן. (סעיף ה')
  • מפני מה צריך לספור בלילה (ולא ביום)? ולמה כדאי להקדים ולספור בתחילת הלילה? (סעיף ה')
  • אדם העומד בתחילת הלילה (בימי ספירת- העומר)- עומד בפני בעיה:

האם ראוי לספור ספירת- אעומר ורק אח"כ להתפלל (ובכך להרוויח את עניין ספירת- העומר בתחילת הלילה) או שמא כדאי להתפלל ורק אח"כ לספור את העומר, איך צריך לנהוג?

15א') השלם: לדעת הרמב"ם והר"ן – הזמן הראוי לספירה הוא________.

אולם- דעת התוס' והרא"ש שעדיף לספור________, וכך פסק גם השולחן ערוך ( ומ"ב

וכה"ח). (סעיף ה' הערה 4)

15ב') מהם שני הדעות בעניין מקום ספירת העומר בתפילת ערבית, ומה טעמה של כל דעה?               (סעיף ה' הערה 4)

  • מתי צריך לספור את העומר- אדם הרגיל להתפלל ערבית בשעה מאוחרת, ןמתי צריך לספור- אדם שעתיד להתפלל ערבית לאחר צאת- הכוכבים ביחיד? הבא את הטעמים לדבריך. (סעיף ו')
  • מהן דעותיהן של בעל ההלכות-גדולות ושל רבנו-תם בדין אדם ששכך לספור את העומר בלילה האם יכל לספור ביום? מה ההלכה למעשה בעניין זה? (סעיף ו')

17א) מהם שלושת הטעמים שהובאו להלכה-שאדם הרגיל להתפלל ערבית במניין המאוחר מצאת- הכוכבים- מוטב שיספור לאחר תפילתו הקבועה? (סעיף ו' הערה 5)

  • מהן שתי הדעות בראשונים לשאלה-האם כל ספירת העומר היא מצווה אחת ארוכה או שבכל יום יש מצווה בפני עצמה לספור? (סעיף ז')
  • מה הדין לגבי אדם ששכח לספור יום אחד- לפי כל דעה? ומה נפסק להלכה? (סעיף ז')
  • איזה עניין פנימי- אמוני מתבטה בהלכה זו? (סעיף ז')

20א) אדם היודע כבר מתחילת הספירה שלא יוכל לספור בכל הימים (כגון:שנקבע לו ניתוח ביום מימי בספירה והוא לא יהיה בהכרה למשך יממה שלימה)- האם יספור עד לאותו היום בברכה או לא? הבא את 2 הדעות וטעמיהן! (סעיף ז' הערה 6)

20ב) נעם הגיע לבית הכנסת להתפלל תפילת ערבית. פנה אליו הגבאי וביקש ממנו שיעלה לתפילה. בהיותו חזן לפני שהגיע ספירת העומר נזכר נעם ששכח יום אחד לספור ולכן הוא סופר בלי ברכה! מה יעשה נעם במצב זה? (2 דעות) (סעיף ז' הערה6)

  • מה יעשה אדם שאינו זוכר אם ספר אתמול את ספירת העומר ועכשיו הוא עומד לפני הספירה- האם ימשיך ימשיך לספור אם ברכה או בלא ברכה? (סעיף ח')
  • מה הספק לגבי נער שנעשה בר-מצווה בימי ספירת העומר? ומה דעת רוב הפוסקים בעניין זה? (סעיף ח')

22א) מהן הדעות לגבי אדם ששכח לספור ספירת העומר במשך כל היום וספר רק בזזמן בין השמשות? ומה דעת רוב הפוסקים בעניין זה? (סעיף ח' הערה 7)

22ב) הבא 3 מתוך 5 הטעמים לדעת האומרים שנער שעשה בר-מצווה בימי הספירה יכול    להמשיך לספור בברכה. ( סעיף ח' הערה 8)

  • האם אישה שרוצה לקיים מצוות עשה שהזמן גרמא ( שהיא פטורה ממנה מין הדין) רשאית?

והאם רשאית לברך גם על מצווה זו? (סעיף ט')

  • מאילו טעמים (2 טעמים) כתבו מספר פוסקים אשכנזים שמוטב שאישה לא תברך על ספירת העומר (סעיף ט')
  • האם להלכה אישה אשכנזיה שרגילה להתפלל ערבית בכל יום רשאית לספור העומר בברכה? (סעיף ט')
  • באיזה אופן יענה אדם ( שעדיין לא ספר) חברו שאלו בזמן הראוי לספירה כמה היום לעומר? ( ישנן 2 אפשרויות) (סעיף י')
  • כשהגיעו בבית הכנסת לספירת העומר- שאל דני את אברהם: " כמה היום לאומר" ענה אברהם: " היום שנים-עשר לעומר ". האם יכול אברהם לאחר אמירה זו לחזור ולברך ואז לספור את ספירת העומר של אותו יום? ומדוע? ( סעיף י')
  • מה הדין באדם שמסתפק אם היום תשעה או עשרה ימים לעומר, באיזה אופן יספור? והאם יברך? ( סעיף י')

 

 

  • ספר

  • סוג תוכן