בית הלכות שבת פרק ח - בישול בשבת - כללי הלכות בישול
מדריך למורה לכרך שבת

קובץ שאלות על המהדורה החדשה של פניני הלכה שבת להורדה (מדובר בקובץ גדול, כ-135 עמודים)

המשך קריאה...
 
יצאה לאור המהדורה החדשה של כרך שבת

בשעה טובה ומוצלחת יצאה לאור המהדורה החדשה של פניני הלכה שבת.

שני הכרכים מקיפים את כל הנושאים בהלכות שבת.

הכרכים זמינים לציבור בחנות מכון הספרים הר ברכה ובחנויות הספרים המובחרות.

לחנות הספרים של מכון הר ברכה.

לצפייה בתוכן מפורט של הספר החדש

 
הבהרה לגבי מהדורת שבת החדשה

עזרי הלמידה המופיעים באתר מתייחסים למהדורת שבת הראשונה.

בנוסף קיים מאגר שאלות מעודכנות על מהדורת שבת החדשה, למעלה מ3,500 שאלות על שני הכרכים החדשים.

כל המעוניין לקבל את קובץ השאלות החדש בדואר האלקטרוני מתבקש לפנות למכון הר ברכה.

 
תיאום פגישה

עדיין אינכם לומדים פניני הלכה בבית הספר? מעוניינים שנציג שלנו יגיע אליכם ויציג לכם את ספרי פניני הלכה?

צרו קשר עם מכון הר ברכה.

 
2 יחידות חדשות

חדש - ללומדים בתכנית חורב

אושרו (למוסד זה בלבד) שתי יחידות בגרות חדשות המבוססות על פניני הלכה 1. העם והארץ + פסח 2. זמנים לפרטים נוספים צרו קשר: morim@yhb.org.il

 
פרק ח - בישול בשבת - כללי הלכות בישול PDF הדפסה דואר אלקטרוני
נכתב ע"י ּ   
שני, 04 ינואר 2010 13:30
  1. להורדה בקובץ וורד

פניני הלכה שבת

פרק ח - בישול בשבת - כללי הלכות בישול

1. מהי הגדרת מלאכת בישול?

  1. הכשרת דברי מאכל או השבחתם על ידי חום.
  2. הכשרתו דברי מאכל או השבחתם על ידי ריכוכם בחום.
  3. הכשרת דברי מאכל או השבחתם על ידי הקשייתם בחום.
  4. הכשרת דברי מאכל או השבחתם ישירות על האש (גם חשמל נחשב אש).

2. האם יש איסור בישול גם כשהמאכל מתרכך רק בסוף הבישול?

  1. רק בירקות שלא אוכלים את קליפתם.
  2. רק בירקות שכן אוכלים את קליפתם.
  3. יש איסור.
  4. אין איסור.

3. האם יש איסור בישול גם כשהמאכל הוא לא מן החי ולא מן הצומח (לדוגמה: מלח)?

  1. יש איסור.
  2. אין איסור.
  3. רק במאכל חריף.
  4. רק במאכל מתוק.

4. האם יש איסור בישול גם במאכל שבדרך כלל אוכלים אותו חי ולא מבושל (לדוגמה: מלפפון)?

  1. יש איסור.
  2. אין איסור.
  3. רק ב'קלי בישול'.
  4. האיסור רק באש ולא במיקרוגל.

5. בישול באוּר (באש).

  1. מותר מדאורייתא ומדרבנן.
  2. מותר מדאורייתא ואסור מדרבנן.
  3. אסור מדאורייתא ומדרבנן.
  4. אף תשובה אינה נכונה.

6. בישול בתולדות האוּר (תולדות האש).

  1. מותר מדאורייתא ומדרבנן.
  2. מותר מדאורייתא ואסור מדרבנן.
  3. אסור מדאורייתא ומדרבנן.
  4. אף תשובה אינה נכונה.

7. בישול בחמה (בשמש).

  1. מותר מדאורייתא ומדרבנן.
  2. מותר מדאורייתא ואסור מדרבנן.
  3. אסור מדאורייתא ומותר מדרבנן.
  4. אסור מדאורייתא ומדרבנן.

8. בישול בתולדות חמה.

  1. מותר מדאורייתא ומדרבנן.
  2. מותר מדאורייתא ואסור מדרבנן.
  3. אסור מדאורייתא ומותר מדרבנן.
  4. אסור מדאורייתא ומדרבנן.

9. בישול במיקרו-גל, לדעת רוב הפוסקים.

  1. מותר מדאורייתא ומדרבנן.
  2. מותר מדאורייתא ואסור מדרבנן.
  3. אסור מדאורייתא ומותר מדרבנן.
  4. אסור מדאורייתא ומדרבנן.

מים מדוד חשמל ומדוד שמש:

10. בבית משפחת מימון הפעילו את דוד החשמל (בוילר) לפני שבת. האם מותר לפתוח את ברז המים החמים בשבת כשידוע בוודאות שהמים בדוד חמים כעת בחום שהיד סולדת בו?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. מותר רק אם קיימת אצלם האפשרות לחמם מים גם ע"י השמש (בימים חמים).
  4. מותר רק אם פותח גם את ברז המים הקרים כדי שהמים היוצאים מן הברז לא יהיו חמים בחום שהיד סולדת בו.

11. בבית משפחת מימון הפעילו את דוד החשמל (בוילר) לפני שבת. האם מותר לפתוח את ברז המים החמים בשבת בבית כשיש ספק אם המים בדוד חמים כעת בחום שהיד סולדת בו?

  1. מותר. ואם יגלה שהמים חמים בחום שהיד סולדת בו – יתן להם לזרום עד שיצאו כל המים הרותחים ואחר כך יוכל להשתמש בנותר.
  2. מותר בכל אופן.
  3. מותר רק אם קיימת אצלם האפשרות לחמם מים גם ע"י השמש (בימים חמים).
  4. מותר רק אם פותח גם את ברז המים הקרים כדי שבטוח שהמים היוצאים מן הברז לא יהיו חמים בחום שהיד סולדת בו.

12. האם מותר לפתוח את ברז המים החמים בשבת בבית שיש בו דוד שמש וגם אפשרות לחימום בחשמל, כשלא הפעילו ביום שישי את החימום החשמלי?

  1. אסור.
  2. אם המים בדוד חמים כעת בחום שהיד סולדת בו – אסור.
  3. מותר רק אם מוסיף מים קרים כדי שהמים היוצאים מן הברז לא יהיו חמים בחום שהיד סולדת בו.
  4. מותר. והמחמיר תבוא עליו ברכה, אבל לא יחמיר ברחיצת תינוקות.

13. האם מותר לפתוח את ברז המים החמים בשבת בבית שיש בו רק דוד שמש כשידוע בוודאות שהמים בדוד חמים כעת בחום שהיד סולדת בו?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. מותר. והמחמיר תבוא עליו ברכה, אבל לא יחמיר ברחיצת תינוקות.
  4. מותר רק אם מוסיף מים קרים כדי שהמים היוצאים מן הברז לא יהיו חמים בחום שהיד סולדת בו.

14. מה לא כלול בשלוש השאלות שיש לבחון במלאכת בישול?

  1. האם יש מלאכת בישול?
  2. האם יש חשש של 'מחזי כמבשל' (נראה כמבשל)?
  3. האם יש חשש שהמאכל ישרף ('בל תשחית')?
  4. האם יש חשש שיחתה בגחלים?

15. האם מותר להזיז סיר תבשיל אל מרכז הפלטה (למקום חם יותר)?

  1. מותר רק בתבשיל לח.
  2. מותר רק בתבשיל יבש.
  3. מותר רק בתבשיל המבושל כל צרכו.
  4. מותר רק בתבשיל יבש המבושל כל צרכו.

16. האם מותר לכסות במכסה או במגבת סיר גלוי שנמצא על הפלטה?

  1. מותר רק בתבשיל לח.
  2. מותר רק בתבשיל יבש.
  3. מותר רק בתבשיל המבושל כל צרכו.
  4. מותר רק בתבשיל יבש המבושל כל צרכו.

חמין עם עצמות:

17. חמין מבושל כל צרכו שהעצמות שבו טרם התבשלו כל צורכן. האם מותר להזיזו אל מרכז הפלטה (למקום יותר חם)?

  1. מותר.
  2. אסור.
  3. הרב אוירבאך אוסר והרב פיינשטיין מתיר. והמנהג להקל.
  4. הרב אוירבאך אוסר והרב פיינשטיין מתיר. והמנהג להקל למי שלא רגיל לאכול את העצמות ולהחמיר למי שרגיל לאכול את העצמות.

18. חמין מבושל כל צרכו שהעצמות שבו טרם התבשלו כל צרכן. האם מותר לכסות במכסה או במגבת?

  1. מותר.
  2. אסור.
  3. הרב אוירבאך אוסר והרב פיינשטיין מתיר. והמנהג להקל.
  4. הרב אוירבאך אוסר והרב פיינשטיין מתיר. והמנהג להקל למי שלא רגיל לאכול את העצמות ולהחמיר למי שרגיל לאכול את העצמות.

הגדרת חום שהיד סולדת בו

19. לפנייך כמה דעות להגדרת חום שהיד סולדת בו. סמני את הדעות הקיימות בהלכה (כמה תשובות).

  1. שהיד נרתעת ואי אפשר לסבול אותו אפילו שניה אחת.
  2. חום שלא סובלים אותו במשך כמה דקות.
  3. חום שגורם למים להתאדות.
  4. חום שאי אפשר לשתות או לאכול בבת אחת.

20. מהי הטמפרטורה שלכל הדעות היא לא חום שהיד סולדת בו?

  1. קרה מ-37.3 מעלות (חום גוף של אדם בריא).
  2. קרה מ-45 מעלות.
  3. קרה מ-71 מעלות.
  4. קרה מ-90 מעלות (זוית ישרה).

21. מהי הטמפרטורה שלכל הדעות היא כן חום שהיד סולדת בו?

  1. חמה יותר מ-45 מעלות.
  2. חמה יותר מ-37.3 מעלות (חום גוף של אדם בריא).
  3. חמה יותר מ-90 מעלות (זוית ישרה).
  4. חמה יותר מ-71 מעלות.

בישול אחר בישול

22. האם מותר לחמם אורז מבושל (בלי רוטב) שהתקרר?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. לדעת הרמב"ם מותר, לדעת השו"ע אסור, ולדעת הרמ"א מותר רק אם האורז קצת חם.
  4. אף תשובה אינה נכונה.

23. האם מותר לחמם מרק מבושל שהתקרר?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. לדעת הרמב"ם מותר, לדעת השו"ע אסור, ולדעת הרמ"א מותר רק אם האורז קצת חם.
  4. אף תשובה אינה נכונה.

24. האם עוף עם מעט רוטב מבושל נחשב למאכל נוזלי או למאכל יבש?

  1. נוזלי.
  2. יבש.
  3. לדעת הרמב"ם יבש, לדעת השו"ע נוזלי, ולדעת הרמ"א אם העוף מעט חם הוא נחשב יבש ואם הוא קר הוא נחשב לח.
  4. לדעת הרמב"ם יבש, לדעת השו"ע נוזלי, ולדעת הרמ"א אם העוף מעט חם הוא נחשב לח ואם הוא קר הוא נחשב יבש.

25. שמאי נוהג כפוסקים המחמירים הסוברים שיש בישול אחר בישול בלח. כשהתארח אצל הלל בשבת ראה שהלל נוהג כפוסקים המקילים הסוברים שאין בישול אחר בישול בלח. הלל הוציא מרק מן המקרר והניחו על הפלטה. האם מותר לשמאי לאכול את המרק?

  1. מותר.
  2. אסור.
  3. מותר לשמאי לאכול רק אם הוא ביקש מהלל לחמם את המרק.
  4. מותר לשמאי לאכול, אולם אסור לו לבקש מהלל שיחמם את המרק לפי השיטה המקילה.

הנחת מים ליד מקור חום:

26. סמני את המשפט הנכון להלכה.

  1. אסור להניח מים ליד מקור חום אפילו אם בטוח שלא יגיעו לחום שהיד סולדת בו, אם לא משגיח שלא יתחממו.
  2. אסור להניח מים ליד מקור חום אם הם עלולים להגיע לחום שהיד סולדת בו, אם לא משגיח שלא יתחממו.
  3. אסור להניח מים ליד מקור חום אפילו אם בטוח שלא יגיעו לחום שהיד סולדת בו, אפילו אם משגיח שלא יתחממו.
  4. אסור להניח מים ליד מקור חום אם הם עלולים להגיע לחום שהיד סולדת בו, אפילו אם משגיח שלא יתחממו.

27. להלכה, מה מותר לעשות?

  1. מותר להניח מים שכבר הורתחו בעבר במקום שעלולים להגיע לחום שהיד סולדת בו ובתנאי שמשגיח שלא יגיעו לחום שהיד סולדת בו.
  2. מותר להניח מים שמעולם לא הורתחו ליד מקור חום אם הם עלולים להגיע לחום שהיד סולדת בו, אפילו אם לא משגיח שלא יתחממו.
  3. מותר להניח מים ליד מקור חום אפילו אם הם עלולים להגיע לחום שהיד סולדת בו, ובתנאי שמשגיח שלא יתחממו.
  4. מותר להניח מים שכבר הורתחו בעבר במקום שעלולים להגיע לחום שהיד סולדת בו ואפילו אם לא משגיח שלא יגיעו לחום שהיד סולדת בו.

כלי ראשון, שני ושלישי:

28. איזו עוצמת חום מבשלת כל מאכל?

  1. כלי ראשון.
  2. כלי שני.
  3. כלי שלישי.
  4. כל התשובות נכונות.

29. איזו עוצמת חום מבשלת רק את החלק החיצוני של המאכל ('כדי קליפה')?

  1. כלי ראשון.
  2. עירוי מכלי ראשון.
  3. כלי שני.
  4. עירוי מכלי שני.

30. איזו עוצמת חום מבשלת רק מאכלים שהם 'קלי-בישול'?

  1. כלי ראשון.
  2. כלי ראשון וכלי שני.
  3. כלי שני ועירוי מכלי שני.
  4. עירוי מכלי שני וכלי שלישי.

31. איזו עוצמת חום כלל לא מבשלת?

  1. כלי ראשון.
  2. כלי שני.
  3. כלי שלישי.
  4. כלי שני ושלישי.

32. מהם המאכלים קלי הבישול?

  1. לפי הרמ"א כל מאכל הוא קל בישול (חוץ משמן, מים ומלח), ולפי השו"ע אף מאכל אינו קל בישול (חוץ ממליח ישן וקולייס האיספנין)
  2. לפי הרמ"א חוששים שכל מאכל הוא קל בישול אלא אם יברר שהוא אינו כזה, ולדעת השו"ע רק מאכלים בודדים נחשבים קלי בישול.
  3. מליח הישן, קולייס האיספנין, ואיסטרא בלגינא.
  4. כל התשובות נכונות.

הכנת תה בשבת?

33. מדוע יש להקפיד להכניס שקית תה רק לכלי שלישי?

  1. כי פוסקים רבים חוששים שתה הוא מקלי בישול, וגם כי לדעת ה'מגן-אברהם' זה נראה כמבשל.
  2. כי תה הוא מקלי בישול (הוא מוציא טעם וצבע אפילו במים פושרים).
  3. שמא יחתה בגחלים.
  4. טעות! אפשר להכניס שקית תה גם לכלי שני.

34. כיצד מותר להכין תה מתמצית תה?

  1. בכלי ראשון.
  2. בעירוי מכלי ראשון.
  3. בכלי שני.
  4. בעירוי מכלי שני.

35. האם מותר להוסיף מים חמים לקנקן (פִינְגַ'ן) כשאזלה ממנו תמצית התה?

  1. מותר.
  2. אסור.
  3. מותר רק בעירוי מכלי שני.
  4. מותר רק בעירוי מכלי שלישי.

36. מדוע עדיף לשפוך מים על התמצית ולא לשפוך את התמצית לתוך המים החמים?

  1. כדי לחשוש לפוסקים הסוברים שיש צביעה במאכלים.
  2. כדי שלא יראה כמבשל.
  3. כדי שלא יחתה בגחלים.
  4. כל התשובות נכונות.

37. האם מותר להכין תה בכוס רטובה?

  1. כן.
  2. לא.
  3. כמה פוסקים הורו להקפיד לייבש את הכוס, והרבה פוסקים מתירים לערות מים רותחים גם לכוס רטובה.
  4. הרבה פוסקים הורו להקפיד לייבש את הכוס, וכמה פוסקים מתירים לערות מים רותחים גם לכוס רטובה.

גוש:

38. האם גוש מאכל מבשל גם בכלי שלישי?

  1. זו מחלוקת, ולהלכה ראוי להחמיר בגוש חם מאד (כי זה ספק דאורייתא).
  2. זו מחלוקת, ולהלכה אפשר להקל (כי זה ספק דרבנן).
  3. זו מחלוקת, ולהלכה יחמיר בגוש יבש ויקל בגוש נוזלי.
  4. זו מחלוקת, ולהלכה יחמיר בגוש לח ויקל בגוש יבש.

39. להלכה, מה אסור למרוח על גוש חם?

  1. מלח.
  2. קטשופ.
  3. מיונז.
  4. כל התשובות נכונות.

40. להלכה, מה מותר להניח על גוש חם?

  1. רק מלפפון חמוץ או סלט.
  2. מה שלא רוצים שיתבשל או יתחמם.
  3. כל אוכל יבש.
  4. כל אוכל לח.

בישול אחר אפיה, אפיה אחר בישול וכו':

41. האם מותר לטבול ביסקוויט בתה רותח שהוכן בכלי שני?

  1. כן.
  2. לא.
  3. לכתחילה לא, ובדיעבד מותר לאכול את הביסקוויט.
  4. לכתחילה כן, ובדיעבד אסור לאכול את הביסקוויט.

42. האם מותר לטבול ביסקוויט בתה רותח שהוכן בכלי שלישי?

  1. מותר.
  2. אסור.
  3. לכתחילה אסור, ובדיעבד מותר לאכול את הביסקוויט.
  4. לכתחילה מותר, ובדיעבד אסור לאכול את הביסקוויט.

43. מה מותר להכניס למרק רותח? סמני 2 תשובות.

  1. שקדי מרק, בתנאי שהעבירו את המרק לצלחת בעזרת מצקת.
  2. שקדי מרק.
  3. חתיכות לחם.
  4. חתיכות לחם, בתנאי שהעבירו את המרק לצלחת בעזרת מצקת.

מגיס:

44. האם מותר להוציא אוכל מסיר רותח כשלא מבושל כל צרכו?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. השו"ע מתיר והרמ"א אוסר.
  4. הרמ"א מתיר והשו"ע אוסר.

45. האם מותר לערבב אוכל בסיר רותח כשלא מבושל כל צרכו?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. השו"ע מתיר אפילו כשמונח על הפלטה, והרמ"א מתיר רק כשהורידוהו מן הפלטה.
  4. השו"ע מתיר אפילו כשמונח על הפלטה, והרמ"א מתיר רק כשהורידוהו מן הפלטה. ובשעת הצורך גם רמ"א מתיר אף על הפלטה.

46. האם מותר להוציא אוכל מסיר רותח כשמבושל כל צרכו?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. השו"ע מתיר אפילו כשמונח על הפלטה, והרמ"א מתיר רק כשהורידוהו מן הפלטה.
  4. השו"ע מתיר אפילו כשמונח על הפלטה, והרמ"א מתיר רק כשהורידוהו מן הפלטה. ובשעת הצורך גם רמ"א מתיר אף על הפלטה.

47. האם מותר לערבב אוכל בסיר רותח כשמבושל כל צרכו?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. השו"ע מתיר אפילו כשמונח על הפלטה, והרמ"א מתיר רק כשהורידוהו מן הפלטה.
  4. השו"ע מתיר אפילו כשמונח על הפלטה, והרמ"א מתיר רק כשהורידוהו מן הפלטה. ובשעת הצורך גם רמ"א מתיר אף על הפלטה.

הצלת תבשיל שעל הפלטה ועומד להישרף:

48. מה מותר לעשות רק לדעת הרמ"א כדי להציל את התבשיל?

  1. מותר להוסיף מים מהדוד בעזרת מצקת (וצריך להשהות את המצקת בדוד).
  2. מותר להכניס ירקות / בשר קרים לסיר.
  3. מותר להוסיף מים קרים או פושרים מהברז.
  4. מותר להרחיק את הסיר מהפלטה (להניחו על סיר אחר, ריק או מלא).

49. מה עוד מותר לעשות רק לדעת הרמ"א?

  1. מותר להוסיף מים ישירות מהדוד.
  2. מותר לנשוף בחוזקה על התבשיל.
  3. מותר להוסיף מים קרים או פושרים מהברז.
  4. מותר להרחיק את הסיר מהפלטה (להניחו על סיר אחר, ריק או מלא).

50. מה מותר לעשות לדעת השו"ע כדי להציל את התבשיל?

  1. מותר להוסיף מים מהדוד בעזרת מצקת (וצריך להשהות את המצקת בדוד).
  2. מותר להוסיף מים ישירות מהדוד.
  3. מותר להוסיף מים קרים או פושרים מהברז.
  4. מותר להרחיק את הסיר מהפלטה (להניחו על סיר אחר, ריק או מלא).

הקפאה / המסה (איסור נולד):

51. לדעת רוב הפוסקים, האם יש איסור נולד?

  1. כן.
  2. לא.
  3. רק בהקפאה ולא בהמסה.
  4. רק בשלושה ימים שסמוך ללידה.

52. להלכה, האם מותר להניח רוטב קרוש (מבושל) על פלטה?

  1. כן.
  2. לא.
  3. השו"ע מתיר והרמ"א כתב שנהגו להחמיר.
  4. השו"ע אוסר והרמ"א כתב שנהגו להקל.

53. האם מותר להכין קרח בשבת?

  1. כן.
  2. לא.
  3. השו"ע מתיר והרמ"א כתב שנהגו להחמיר. וביום חם גם הרמ"א יתיר.
  4. השו"ע מתיר והרמ"א כתב שנהגו להחמיר, וביום חם גם הרמ"א יתיר, וי"א שהרמ"א יתיר גם ביום רגיל.

54. האם מותר להכניס קוביות קרח לתוך כוס מים פושרים?

  1. מותר.
  2. אסור.
  3. מותר רק קרח למים אך לא למיץ (מחשש צביעת מאכלים).
  4. מותר רק קרח למיץ אך לא למים.

השהיה, הנחה והחזרה.

שימי לב: השהיה = הנחה של תבשיל על הפלטה, ההשהיה מתבצעת לפני כניסת השבת (יום שישי). הנחה = הנחת תבשיל על הפלטה, תבשיל שלא היה מונח על הפלטה בכניסת השבת, ההנחה מתבצעת בשבת עצמה. החזרה = החזרת תבשיל שכבר היה מונח בכניסת שבת על הפלטה והורד בשבת על הפלטה, ההחזרה מתבצעת בשבת עצמה.

השהיה בערב שבת (יום שישי):

55. מהן שתי האפשרויות שבהן יהיה מותר להשהות תבשיל מיום שישי על אש גלויה? (סמני 2 תשובות)

  1. אם אין לו מניע להיטיב את האש כי התבשיל כבר מוכן לאכילה.
  2. תבשיל יבש שלא יוסיפו לו מים בשבת.
  3. אם התבשיל לא מוכן אך מכסה את האש כדי להזכיר לעצמו שלא לחתות בגחלים.
  4. תבשיל לח שלא יוסיפו לו מים בשבת.

56. ממתי התבשיל נחשב מוכן כך שמותר להשהותו על אש גלויה וכבר אין חשש שמא יחתה בגחלים? סמני כמה תשובות.

  1. יש אומרים שרק כאשר התבשיל מבושל לגמרי וכל כל תוספת בישול רק תזיק לו.
  2. יש אומרים שכבר כאשר התבשיל מבושל כמאכל בן דרוסאי.
  3. רוב הראשונים מקילים (ב) ומיעוטם מחמירים (א).
  4. ברוב קהילות ישראל נהגו כמקילים (ב) ולכתחילה יש לחשוש לדעת המחמירים (א).

57. האם מותר להשהות תבשיל על אש מכוסה?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. מותר רק אם התבשיל כבר מבושל כל צרכו.
  4. כן. ובכיריים של גז ראוי לכסות גם את הכפתורים.

58. האם מותר להשהות תבשיל בתוך תנור אפיה חשמלי?

  1. דינו של תנור חשמלי כמו אש גלויה.
  2. דינו של תנור חשמלי כמו אש מכוסה.
  3. דינו של תנור חשמלי כמו אש גלויה, אך אם יעשה פעולה המקבילה לקטימת התנור (כנייר כסף עבה או ככיסוי הכפתורים) יחשב התנור כאש מכוסה.
  4. לא.

הנחה והחזרה של תבשיל (בשבת).

59. מה מותר להניח בשבת על כירה גרופה וקטומה?

  1. תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. תבשיל המבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית בין הכירה לתבשיל.
  3. תבשיל שאינו מבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית + תבשיל המבושל כל צרכו אף ללא חציצה משמעותית.
  4. אסור להניח תבשיל כלשהו על כירה גרופה וקטומה בשבת.

60. מה מותר להחזיר בשבת לכירה גרופה וקטומה?

  1. תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. תבשיל המבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית בין הכירה לתבשיל.
  3. תבשיל שאינו מבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית + תבשיל המבושל כל צרכו אף ללא חציצה משמעותית.
  4. אסור להחזיר תבשיל כלשהו לכירה גרופה וקטומה בשבת.

61. על פי רוב הפוסקים, מה מותר להניח בשבת על פלטה?

  1. מותר תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. מותר תבשיל המבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית בין הפלטה לתבשיל.
  3. מותר תבשיל שאינו מבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית + תבשיל המבושל כל צרכו אף ללא חציצה משמעותית.
  4. אסור להניח תבשיל כלשהו על פלטה בשבת.

62. על פי רוב הפוסקים, האם מותר להחזיר בשבת לפלטה?

  1. מותר רק תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. מותר רק תבשיל המבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית בין הפלטה לתבשיל.
  3. מותר רק תבשיל שאינו מבושל כל צרכו ובתנאי שתהיה חציצה משמעותית + תבשיל המבושל כל צרכו אף ללא חציצה משמעותית.
  4. אסור להחזיר תבשיל כלשהו לפלטה בשבת.

תנאי החזרה

63. לפנייך כמה תנאים להתיר החזרת תבשיל בשבת לפלטה. איזה מהם לא כתב השו"ע?

  1. שהתבשיל יהיה מבושל כל צרכו.
  2. שהאש תהיה מכוסה.
  3. שהסיר / התבנית יהיו ללא מכסה.
  4. לא להניח את התבשיל על הרצפה בזמן שבין הסרתו מהפלטה להחזרתו.

64. הרמ"א מוסיף על השו"ע עוד 2 תנאים שלכתחילה צריך להקפיד עליהם כדי שיהיה מותר להחזיר תבשיל לפלטה בשבת. מהם התנאים שמוסיף הרמ"א? (סמני 2 תשובות)

  1. שהסיר עדיין חם.
  2. לאחוז בסיר כל הזמן.
  3. שהלוקח את הסיר מן הפלטה יחשוב על כך שרוצה להחזירו אחר כך לפלטה.
  4. שהסיר יהיה עם מכסה.

65. בדיעבד, במקום צורך גדול, הרמ"א מקל ומתיר להחזיר סיר לפלטה אף כשחסר תנאי אחד מהתנאים של השו"ע. על איזה תנאי (שכתב השו"ע) מוותר הרמ"א בדיעבד?

  1. התנאי שכתוב בתשובה א.
  2. התנאי שכתוב בתשובה ב.
  3. התנאי שכתוב בתשובה ג.
  4. התנאי שכתוב בתשובה ד.

66. האם מותר להניח תבשיל בשבת על רדיאטור?

  1. רק תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. רק תבשיל יבש המבושל כל צרכו.
  3. רק תבשיל יבש וחם המבושל כל צרכו.
  4. רק תבשיל יבש וחם המבושל כל צרכו + חציצה בין הסיר לרדיאטור.

67. האם מותר להניח תבשיל בשבת על תנור נפט או תנור גז שנועדו לחימום הבית שלא משתמשים בהם לבישול אוכל בימות החול?

  1. רק תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. רק תבשיל יבש המבושל כל צרכו.
  3. צריכים לכסות את התנור בטס נחושת.
  4. צריך לכסותם בטס נחושת + להניח את התבשיל על סיר או צלחת הפוכה.

68. האם מותר להניח תבשיל בשבת על תנור נפט או תנור גז שנועדו לחימום הבית, אבל לעיתים מחממים עליהם גם קומקום או קדירה בימות החול? סמני 2 תשובות.

  1. רק תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. רק תבשיל יבש המבושל כל צרכו.
  3. צריכים לכסותם בטס נחושת.
  4. צריך לכסותם בטס נחושת + להניח את התבשיל על סיר או צלחת הפוכה.

69. האם מותר להחזיר תבשיל בשבת על תנור נפט או תנור גז שנועדו לחימום הבית שלא משתמשים בהם לבישול אוכל בימות החול?

  1. רק תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. רק תבשיל יבש המבושל כל צרכו.
  3. צריכים לכסותם בטס נחושת.
  4. צריך לכסותם בטס נחושת + להניח את התבשיל על סיר או צלחת הפוכה.

70. האם מותר להחזיר תבשיל בשבת על תנור נפט או תנור גז שנועדו לחימום הבית, אבל לעיתים מחממים עליהם גם קומקום או קדירה בימות החול? סמני 2 תשובות.

  1. רק תבשיל המבושל כל צרכו.
  2. רק תבשיל יבש המבושל כל צרכו.
  3. צריכים לכסותם בטס נחושת.
  4. צריך לכסותם בטס נחושת + להניח את התבשיל על סיר או צלחת הפוכה.

71. האם מותר להעביר סיר ממקום אחד בפלטה למקום אחר בפלטה (לדוג': מצידי הפלטה למרכזה)?

  1. כן.
  2. לא.
  3. מותר רק אם התבשיל כבר מבושל כל צרכו.
  4. מותר רק בתבשיל יבש המבושל כל צרכו.

72. האם מותר להעביר סיר מפלטה אחת לפלטה אחרת בשבת?

  1. כן.
  2. לא.
  3. מותר רק אם התבשיל כבר מבושל כל צרכו.
  4. מותר רק בתבשיל יבש המבושל כל צרכו.

73. בשל אילוצי מקום הניחו בבית משפחת נזיד שתי קומות של סירים על הפלטה. להלכה, האם מותר לקחת את הסירים התחתונים ולהניח על הפלטה את העליונים (שהיו לפני כן בקומה העליונה)?

  1. אסור.
  2. מותר.
  3. מותר להניח את הסירים העליונים רק על סיר ריק או צלחת הפוכה.
  4. אף תשובה אינה נכונה.

74. האם מותר להניח תבשיל בתוך תנור אפיה חשמלי?

  1. דינו של תנור חשמלי כמו אש גלויה.
  2. דינו של תנור חשמלי כמו אש מכוסה.
  3. כן.
  4. לא.

75. האם מותר להחזיר תבשיל לתוך תנור אפיה חשמלי?

  1. דינו של תנור חשמלי כמו אש גלויה.
  2. דינו של תנור חשמלי כמו אש מכוסה.
  3. כן.
  4. לא.

הטמנה (עטיפת אוכל כדי לשמור על חומו):

76. האם מותר להטמין סיר בערב שבת (יום שישי)?

  1. כן.
  2. לא.
  3. מותר רק בדבר המוסיף הבל.
  4. מותר רק בדבר שאינו מוסיף הבל.

77. האם מותר להטמין סיר בשבת עצמה?

  1. כן.
  2. לא.
  3. מותר רק בדבר המוסיף הבל.
  4. מותר רק בדבר שאינו מוסיף הבל.

78. בבית משפחת נזיד עטפו בערב שבת קדירה בשמיכות ואחת השמיכות נפלה בשבת. האם מותר להחזיר את השמיכה?

  1. כן.
  2. לא.
  3. מותר להחזיר את המגבת רק אם לא נפלה לגמרי (חלק נשאר על הקדירה).
  4. מותר להחזיר את המגבת רק אם נפלה לגמרי.

79. בבית משפחת נזיד עטפו בערב שבת קדירה בשמיכות. האם מותר בשבת לעטוף את הקדירה בשמיכה אחרת?

  1. כן.
  2. לא.
  3. מותר רק אם מוציא את השמיכה הראשונה.
  4. מותר רק אם משאיר את השמיכה הראשונה.

80. בבית משפחת נזיד מונחים התבשילים על הפלטה (לא מכוסים בשמיכה). האם מותר לכסות אותם במגבת או בשמיכה בשבת עצמה? סמני 2 תשובות.

  1. מותר אם לא עוטפים את כל הסיר וחלקו נשאר גלוי.
  2. מותר אם מתכוננים לאכול את התבשיל בסעודה הקרובה (לאלתר).
  3. מותר אם המגבת לא נוגעת בסיר עצמו אלא על מגש שמונח מעל הסיר.
  4. מותר אם הפלטה חמה בחום שהיד סולדת בו.

81. האם מותר להכניס מים חמים לתרמוס בשבת?

  1. אסור. (זה איסור הטמנה).
  2. מותר.
  3. מותר רק מים שלא חמים בחום שהיד סולדת בו.
  4. אף תשובה אינה נכונה.
עדכון אחרון ב-רביעי, 06 ינואר 2010 16:36