כהנים – שאלות אמריקאיות

10 בספטמבר 2017
צוות האתר
סקירה
הורדה

כהנים

ברכת כהנים
1. מה פירוש מאמר חז"ל: בְּאִיתְעַרוּתַא דִלְתַתַא תַלְיַא אִיתְעַרוּתַא דִלְעֵילַא"?
א. מי שלא מתעורר בבוקר לא מתעלה בתפילה.
ב. ההסתערות של החייל תלויה במה שהוא אכל.
ג. העזרה מן השמיים תלויה במאמץ האנושי.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
2. איזו הלכה לא תורמת לריכוז בברכת כהנים?
א. הכהנים מכסים את ראשם בטלית.
ב. כהן שיש בגופו משהו משונה לא ישא את כפיו במקום שלא רגילים לו.
ג. כהן שיש לו מבטא משונה לא ישא את כפיו במקום שלא רגילים לו.
ד. ברכת כהנים נאמרת רק בלשון הקודש.
3. מי לא נכלל בברכת כהנים?
א. מי שעומד מאחורי הכהנים (ולא בקו שלהם או לפניהם).
ב. מי שיכול היה לבוא לביהכנ"ס ונעדר מחמת רשלנות.
ג. מי שחוצצים אנשים גבוהים בינו לבין הכהנים.
ד. תשובות א ו-ב.
4. כיצד מוטעמת ההלכה שברכת כהנים נאמרת רק בלשון הקודש?
א. כי הציבור לא מבין שפה אחרת.
ב. כי ה' לא מבין שפה אחרת.
ג. כי בברכה אנו מקבלים שפע טוב מה', וה' מבטא את רצונו בעולם בלשון הקודש.
ד. כל התשובות נכונות.
5. להלכה, מי חייב לעמוד בשעת ברכת כהנים?
א. כל הכהנים המברכים.
ב. כל ציבור המתברכים.
ג. אין כל חובה לעמוד בברכת כהנים.
ד. א ו-ב.
6. איזה מן המשפטים הבאים הוא הלכה ולא רק מנהג?
א. הציבור צריך לכסות את פני הילדים בשעת ברכת כהנים.
ב. כהן המברך צריך לשאת את כפיו בכוחות עצמו וללא עזרה חיצונית.
ג. צריך לעמוד מאחורי רב בית הכנסת בשעת ברכת כהנים.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
7. מה לא מלמד אותנו על הקשר של ברכת כהנים לקרבנות?
א. זמנה של ברכת כהנים – בתפילה.
ב. זמנה של ברכת כהנים – ביום ולא בלילה.
ג. כהן צריך לעקור רגליו וללכת לדוכן בברכת רצה.
ד. כהן שקולו חלוש לא יעלה לדוכן לבדו לשאת כפיו (אלא רק עם כהנים נוספים שקולם חזק).
8. מה למדו מן הפסוק: "שְׂאוּ-יְדֵכֶם קֹדֶשׁ וּבָרְכוּ אֶת ה'"?
א. שצריך להרים את הידיים בברכת כהנים.
ב. שצריך ליטול ידיים לפני ברכת כהנים.
ג. שצריך לפצל את האצבעות בברכת כהנים.
ד. כל התשובות נכונות.
9. מה מבטאת נשיאת הידיים של הכהנים בזמן הברכה?
א. הידיים היוצאות ממקום הלב מבטאות את האהבה לישראל.
ב. נשיאת הידיים קדימה מבטאת את הכמיהה לעתיד טוב ומתוקן.
ג. תשובה א נאמרה ע"י ר' נחמן מברסלב ותשובה ב' נאמרה על ידי הרב קוק.
ד. כל התשובות נכונות.
10. "כֹּה תְבָרְכוּ אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אָמוֹר לָהֶם". מה למדנו מפסוק זה?
א. שאין ברכת כהנים בפחות משני כהנים.
ב. שצריך להכריז "כהנים" כדי לומר לכהנים להתחיל בברכה (אם יש יותר מכהן אחד).
ג. שצריך לבטא בפה את ברכת כהנים.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
11. מדוע תיקן רבן יוחנן בן זכאי שכהנים ישאו את כפיהם ללא נעליים?
א. משום כבוד הציבור (לעיתים הנעליים מלוכלכות).
ב. שמא יפתח שרוך הנעל בזמן הברכה (ואם הכהן יתעסק בו יחשדו בו שאינו כהן).
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
12. כיצד מברכים הורים את ילדיהם בפסוקים: "יברכך וכו'…" – הרי רק לכהנים מותר לברך ברכת כהנים?
א. יש אומרים שהאיסור הוא רק בנשיאת כפיים (ולכן מניחים רק יד אחת על ראש הילד).
ב. יש אומרים שהאיסור הוא רק אם מתכוונים לקיים ברכת כהנים (לדוג': שלא בזמן התפילה – אין איסור).
ג. תשובות א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.

קדושת כהנים וכבודם
13. לאחר חטא העגל התייחדו הכהנים ושבט לוי כתחליף לבכורים. מדוע?
א. כי התברר שיש צורך במספר גדול יותר של עובדים במשכן והבכורים היו מעטים.
ב. כי התברר שצריך להבדיל שבט נפרד לעיסוק בקודש, שלא יושפע לרעה מסביבתו.
ג. כי הבכורים ויתרו על בכורתם תמורת נזיד עדשים.
ד. כל התשובות נכונות.
14. מהם שני התפקידים העיקריים של הכהנים? (סמני 2 תשובות)
א. נבואה.
ב. חינוך והנחלת חכמת התורה.
ג. חסד והשכנת שלום.
ד. מנהיגות ומלוכה.
15. כיצד צריך לנהוג כהן ששונא מישהו מהציבור או שמישהו שונא אותו?
א. יאמר 3 פעמים "מַחוּל לִי" ויוכל לשאת כפיו למרות השנאה.
ב. יאמר 3 פעמים "מַחוּל לְךָ" ויכול לשאת כפיו למרות השנאה.
ג. א או ב (תלוי אם הוא שונא או שנוא).
ד. יתפייס או יצא מבית הכנסת בזמן ברכת כהנים.
16. האם כהן גנב נושא את כפיו?
א. כן.
ב. לא.
ג. רק העובר על איסורי דרבנן.
ד. רק העובר על איסורי דאורייתא.
17. האם כהן שהרג נפש (בשוגג או במזיד) וחזר בתשובה אמיתית יכול לחזור ולשאת את כפיו?
א. לדעת השו"ע לעולם לא יוכל לשאת כפיו.
ב. לדעת הפרי-חדש והאליה-רבה תועיל חזרה בתשובה רק להורג בשוגג.
ג. לדעת הרמ"א גם רוצח במזיד שחזר בתשובה יוכל לשאת כפיו.
ד. כל התשובות נכונות.
18. האם כהן שנקלע למצב שהרג נפש באופן שהיה אנוס (לדוג': נהג לאט ואדם שהסתתר קפץ לכביש ונדרס) רשאי לשאת כפיו לאחר שחזר בתשובה?
א. כן.
ב. לא.
ג. אותה תשובה כמו בשאלה הקודמת.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
19. האם כהן שמאמין בעבודה זרה רשאי לשאת כפיו?
א. כן.
ב. לא.
ג. אם מאמין בנצרות – לא, אך אם מאמין בבודהא – כן.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
20. האם כהן המחלל שבת בקביעות (=מומר לחילול שבת) רשאי לשאת כפיו?
א. יש אוסרים, והרב משה פינשטיין מתיר.
ב. אם מחלל שבת כאידיאולוגיה ולא רק מטעמי נוחות – לדעת כולם אסור.
ג. בארץ ישראל רשאי, ובחו"ל לא רשאי.
ד. תשובות א ו-ב נכונות.
21. האם כהן שהתחתן עם אשה שאסורה לו רשאי לשאת את כפיו?
א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם בשעה שנישאו לא ידע שאסורה לו – רשאי לשאת כפיו.
ד. לכהן הדיוט מותר ולכהן גדול אסור.
22. האם מותר לכהן להתחתן עם אלמנה?
א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם בשעה שנישאו לא ידע שאסורה לו – רשאי לשאת כפיו.
ד. לכהן הדיוט מותר ולכהן גדול אסור.
23. האם כהן שנטמא במזיד למתים (שאינם קרוביו או מת מצווה) רשאי לשאת את כפיו?
א. כן.
ב. לא.
ג. לכהן הדיוט מותר ולכהן גדול אסור.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
24. במה מתבטאת המצווה לכבד כהן?
א. לא להשתמש בו.
ב. להקדימו בברכות ובסעודה.
ג. להקדימו בדברי תורה.
ד. כל התשובות נכונות.
25. תלמיד חכם ללא כל ייחוס (לדוג': ממזר) ועם-הארץ שהוא כהן ממשפחה כהנים מיוחסת. את מי יש להקדים ולכבד?
א. את התלמיד חכם.
ב. את הכהן המיוחס.
ג. את שניהם בשווה.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
26. ישראל וכהן ששניהם תלמידי חכמים, אך ה-ישראל הוא תלמיד חכם גדול יותר. את מי יש להקדים ולכבד?
א. מעיקר הדין קודם ה-ישראל שהוא תלמיד חכם גדול יותר.
ב. ממידת חסידות שה-ישראל יוותר לכהן על הכיבוד.
ג. תשובת א ו-ב נכונות.
ד. אף תשובה אינה נכונה.
27. באיזה מהמקרים בטל החיוב לכבד כהן?
א. כהן זקן שלא יכול לעמוד ולכן לא מברך ברכת כהנים.
ב. כהן זקן שלא יכול להרים את ידיו ולכן לא מברך ברכת כהנים.
ג. כהן שבִּתוֹ מקיימת יחסי אישות עם גוי.
ד. תשובות א ו-ב נכונות.
28. האם מותר להשתמש בכהן?
א. כן.
ב. לא.
ג. רק אם יש לכהן הנאה מהסיוע שהוא מגיש.
ד. רק אם הוא מתחת גיל 60.
29. למה דימו את המשתמש בכהן באופן שאסור?
א. לאוכל חמץ בפסח (לא קטניות).
ב. למועל בקדשים (משתמש בכלי המקדש לשימוש חול).
ג. לע"ז, ג"ע וש"ד.
ד. כל התשובות נכונות.
האם מותר לכהן ללמוד רפואה או לעבוד בבית חולים?
א. רוב הפוסקים אוסרים לכהן לעבוד בבי"ח, וכל שכן שלא ללמוד רפואה.
ב. יש מי שמתירים לעבוד בבי"ח אך לא ללמוד רפואה.
ג. יש מי שהתיר לכהן שמאד מאד רוצה – ללמוד רפואה וגם לעבוד בבי"ח.
ד. כל התשובות נכונות וראוי להתייעץ עם רב באופן אישי.

  • ספר

  • סוג תוכן